Stena Line erbjuder svenska påskkärringar gratis resa till Danmark

Efter en period som präglats av en lägre kronkurs och höga räntor, rapporterar färjerederiet Stena Line om en kraftig ökning på hela 25 procent av svenska bokningar till Danmark under årets första kvartal. I påsk erbjuder dessutom Stena Line en alldeles särskild resenär gratis resa över till vårt grannland.

Färjerederiet Stena Line kan nu rapportera om en markant ökning av antalet svenska kunder som bokar resor till Danmark. Utvecklingen innebär ett trendbrott mot de bokningsmönster som präglat Stena Lines rutt mellan Sverige och Danmark under det senaste året, där svenska bokningar legat i lä sett till de danska. Istället visar bokningssiffrorna för årets första kvartal en ökning på drygt 25 procent av antalet svenska resenärer till Danmark, i jämförelse med samma period 2023.

"Vi ser en tydlig trend att våra svenska kunder återigen väljer att resa till Danmark, vilket är en positiv utveckling efter ett år med osäkerhet kring höga räntor och hushållsekonomin i stort. Våra bokningssiffror pekar på att svenskarna trots detta väljer att resa och semestra och Danmark är ett populärt resmål”, säger Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line.

Det är inte bara svenskarna som reser med Stena Line. Som tidigare rapporterat har danskarnas intresse av att resa till Sverige varit rekordhögt och rederiet ser en fortsatt tillväxt med en imponerande ökning på 21 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol.

Ny bokningstrend

Antalet svenska resenärer till Danmark och vice versa har ökat stadigt under årets första månader men Stena Line kan ännu inte ge några exakta siffror inför påsken. Rederiet har under det senaste året sett en ny tydlig bokningstrend där deras kunder bokar allt närmre den planerade avresan.

"Trenden att resenärer bokar närmre avresedatum är ett fenomen som vi ser i resebranschen i stort. Vi tror att detta återspeglar en övergång till mer spontan reseplanering och en förväntan om att fynda bra erbjudanden även i sista minuten. Samtidigt gör detta det svårare för oss att förutse bokningsmönster och resultat, men vårt uppdrag är att ligga i framkant när det gäller att erbjuda flexibla alternativ som passar den moderna resenärens köpbeteende”, säger Ulf Staaff.

Som svar på den nya bokningstrenden har Stena Line valt att gå ut med ett unikt erbjudande till sina svenska kunder i påsk. Under påskdagen reser de som klär ut sig till påskkärringar, påskharar och allt som hör påsken till, gratis från Göteborg till Fredrikshamn. Ombord kommer en mängd olika aktiviteter erbjudas såsom ansiktsmålning, tävlingar och andra nöjen för hela familjen. Boka din resa på stenaline.se med koden ’Blakulla’. Erbjudandet gäller alla avgångar, söndagen den 31 mars, så långt platserna räcker.

För mer information, vänligen kontakta: Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0) 765 11 83 52 eller e-mail: ulf.staaff@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 39 fartyg och 17 linjer i norra Europa som årligen gör 27 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 5,900 anställda och omsätter 17 miljarder kronor. Mer information finns på www.stenaline.com

Vi ser en tydlig trend att våra svenska kunder återigen väljer att resa till Danmark, vilket är en positiv utveckling efter ett år med osäkerhet kring höga räntor och hushållsekonomin i stort. Våra bokningssiffror pekar på att svenskarna trots detta väljer att resa och semestra och Danmark är ett populärt resmål.
Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line.
Trenden att resenärer bokar närmre avresedatum är ett fenomen som vi ser i resebranschen i stort. Vi tror att detta återspeglar en övergång till mer spontan reseplanering och en förväntan om att fynda bra erbjudanden även i sista minuten. Samtidigt gör detta det svårare för oss att förutse bokningsmönster och resultat, men vårt uppdrag är att ligga i framkant när det gäller att erbjuda flexibla alternativ som passar den moderna resenärens köpbeteende.
Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line.