Stena Line fördubblar kapaciteten mellan Irland och Frankrike

Rederiet Stena Line meddelar idag att de fördubblar fraktkapaciteten och antalet seglingar på rederiets linje mellan Rosslare på Irland och Cherbourg i Frankrike. Från och med den 4 januari kommer Stena Foreteller att segla tillsammans med Stena Horizon på linjen som är den snabbaste sjövägen mellan Irland och kontinenten.

Fartyget Stena Foreteller tillför ytterligare 3 000 längdmeter fraktkapacitet till linjen mellan Rosslare och Cherbourg som redan idag är en viktig transportlänk mellan Irland och kontinenten, men förväntas bli ännu viktigare efter Storbritanniens utträde ur EU vid årsskiftet. Från och med 4 januari 2021 kommer de två fartygen Stena Foreteller och Stena Horizon att göra 12 seglingar per vecka.

“Vi har sett en ökad efterfrågan från våra kunder för mer fraktkapacitet på linjen mellan Rosslare och Cherbourg, den snabbaste sjövägen mellan Irland och Frankrike. Att snabbt kunna svara på marknadens behov och önskemål med vår flexibla flotta är en av Stena Lines största styrkor”, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.

Stena Line erbjuder totalt sex färjelinjer och cirka 240 seglingar på Irländska Sjön varje vecka och är en viktig del av det logistiska nätverket, både mellan Irland och Frankrike, men även över Storbritannien och vidare över Nordsjön där Stena Line trafikerar ytterligare fyra färjelinjer.

Fartygsfakta Stena Foreteller

Längd: 196 meter
Bredd: 26, 8 meter
Byggd
: 2001
Kapacitet: 3 000 längdmeter

För mer information, kontaka Stena Lines Group Press Office

+46 (0)31 85 85 32, press@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 18 linjer i norra Europa som årligen gör 28 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 4,300 anställda och omsätter 14 miljarder. Mer information finns på  www.stenaline.com

Brexit: Stena Line fördubblar fraktkapaciteten mellan Irland och Frankrike.

Niclas Mårtensson, VD Stena Line