• Stena Line/

Stena Line fortsätter expansionen i Östersjön: Ökar fraktkapaciteten med 40 % på linjen mellan Travemünde och Liepaja under 2021

Färjerederiet Stena Line fortsätter att expandera i Östersjön under nästa år. Förutom de nya fartygen på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils som presenterades i mitten av oktober, ska även de befintliga fartygen på linjen mellan Travemünde i Tyskland och Liepaja i Lettland ersättas av nya moderna fartyg under 2021. På den fraktfokuserade linjen innebär det 40 procents ökad fraktkapacitet, förkortad överfartstid och en fast tidtabell med 12 avgångar per vecka.

I mitten av oktober meddelade Stena Line att de under 2021 ska sätta in större och modernare fartyg på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland. Nu meddelar rederiet, som är ett av världens största med totalt 18 färjelinjer i Europa, att de stärker sin position i Östersjön ytterligare under 2021 med nya större RoPax-fartyg på linjen mellan Travemünde i Tyskland och Liepaja i Lettland. Stena Line har trafikerat linjen sedan 2012 och den är idag en viktig del av det Europeiska logistiknätverket och knyter ihop Baltikum, Ryssland och CIS-länderna med Tyskland och övriga Europa.

- Vi ser en ökad efterfrågan från våra fraktkunder i hela Östersjön. Med nya större fartyg på båda våra linjer till och från Lettland under nästa år stärker vi erbjudandet till våra kunder och vår position på marknaden väsentligt. Båda linjerna blir också mer attraktiva för resemarknaden, säger Johan Edelman som ansvarar för Stena Lines linjer i Lettland.

Linjen mellan Travemünde och Liepaja trafikeras i dagsläget av fartygen Stena Gothica och Urd. Under första halvåret av 2021 kommer de att ersättas av två icke namngivna moderna och större RoPax-fartyg. Totalt innebär det en ökning med 40 procents fraktkapacitet på linjen, en förkortad restid från 27 till 20 timmar samt en fast tidtabell med 12 avgångar i veckan – sex i varje riktning. De nya fartygen kommer att få förbättrade faciliteter ombord och fler hytter vilket innebär att linjen nu blir ett mer attraktivt alternativ för transporter och resor mellan Baltikum och Tyskland.

För mer information, kontaka Stena Lines Group Press Office

+46 (0)31 85 85 32, press@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 18 linjer i norra Europa som årligen gör 28 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 4,300 anställda och omsätter 14 miljarder. Mer information finns på  www.stenaline.com

Snabbfakta