Stena Line fortsätter storsatsningen på Irländska sjön

Stena Lines storsatsning på Irländska sjön fortsätter. För närvarande ligger två Superfastfärjor, som under november ska sättas in på färjelinjen Belfast-Cairnryan, på Remontowavarvet i Gdansk för att byggas om för linjen.

De två systerfartygen, Superfast VII och Superfast VIII som chartras från Tallink, ersätter dagens tre färjor på linjen och kommer att vara de största och modernaste fartygen i trafik mellan Skottland och Nordirland.

– Under de senaste åren har vi investerat över 10 miljarder kronor i vår verksamhet och Irländska sjön är en viktig del av vårt pågående investeringsprogram. Nyligen köpte vi två linjer från DFDS från Liverpool och Heysham till Belfast och satsningen på trafiken mellan Belfast och Skottland med den nya hamnen i Cairnryan och de två nya fartygen gör att vi ytterligare stärker vår position. Belfast kommer att bli en viktig hamn för oss när det gäller både frakt och passagerare, säger Stena Lines VD Gunnar Blomdahl.

Med den nya hamnen i Cairnryan och de nya fartygen kommer överfartstiden på linjen att bli kortare, samtidigt som det blir ett likadant fartyg på varje avgång jämfört med tidigare då tre olika fartyg har trafikerat linjen.

– Detta är en klar fördel ur kundperspektiv eftersom vi kommer att kunna erbjuda samma höga kvalitet på alla avgångar och att kunderna kommer att känna igen sig oavsett vilken avgång de väljer. Sen satsar vi också på att höja bildäcket så att vi inte längre har några begränsningar, vilket kommer att vara en stor fördel för våra fraktkunder jämfört med idag, säger Gunnar Blomdahl.

De nya linjerna från Belfast till Liverpool och Heysham togs formellt över under sommaren.

Stena Lines verksamhet består nu av totalt 19 linjer, 35 fartyg och cirka 6 000 anställda.

Stena Line, Göteborg

9 september, 2011

För mer information kontakta Jesper Waltersson, informationsansvarig, Stena Line, tel 0704-85 85 32.