Stena Line fortsätter trafikera Danmarkslinjerna

Regeringen meddelade vid en presskonferens under måndagen 21 december att Sverige inför ett inreseförbud från Danmark mellan 21 december 2020 och 21 januari 2021. Färjerederiet Stena Line meddelar nu att de fortsätter att trafikera de två Danmarkslinjerna mellan Göteborg-Fredrikshamn och Halmstad-Grenå i linje med gällande restriktioner och fokus på godstrafik och begränsad passagerartrafik.

”Vi tar denna situationen på mycket stort allvar och följer självklart både de danska och de svenska myndigheternas restriktioner gällande passagerartrafiken. Vi fortsätter att säkerställa den viktiga godstrafiken, precis som vi gjort under hela pandemin, men erbjuder även möjligheten att resa för de som uppfyller myndigheternas krav. Vi fortsätter också med de extra säkerhetsåtgärder ombord som vi infört i kölvattnet av COVID-19, säger Elisabeth Lönne, ansvarig för Stena Lines Danmarkslinjer.

Godstrafiken fortsätter

Stena Line fortsätter att upprätthålla fraktflödet mellan Sverige och Danmark och vice versa. Behovet av detta tydliggjordes vid Regeringens presskonferens där godstrafiken undantas från inreseförbudet till Sverige från Danmark.

Passageratrafik från Danmark till Sverige

Inreseförbudet från Danmark till Sverige infördes vid midnatt 21 december 2020 och gäller tills 21 januari 2021 eller tills dess att annat meddelas.

Svenska medborgare är undantagna inreseförbudet liksom personer som transporterar gods samt personer som arbetar eller bor i Sverige. Läs mer om gällande regler på https://www.krisinformation.se/nyheter/2020/december/inreseforbud-fran-storbritannien-och-danmark

Passageratrafik från Sverige till Danmark

Danmark har särskilda inreseregler som uppdateras veckovis och baseras på om landet man reser från är öppet, karantänland eller högriskland. Sverige bedöms just nu att vara ett högriskland. Läs mer om gällande regler på https://coronasmitte.dk/rejser-ind-i-danmark

Ökad säkerhet ombord på Stena Lines Danmarksfärjor