• Stena Line/

Stena Line har ingått betydelsefullt avtal med Peel Ports om att trafikera Heysham Port till år 2100

Färjerederiet Stena Line har ingått ett avtal med Peel Ports Group, en stor hamnoperatör i Storbritannien, om att trafikera Heysham Port under de nästkommande 77 åren, till och med år 2100. Stena Line trafikerar idag Heysham, som ligger ungefär 8 kilometer från Lancaster i England, med godsfärjor som avgår två gånger per dag till och från Nordirlands huvudstad Belfast. Färjerutten utgör en viktig korridor för godstransporter mellan Nordirland och resten av Storbritannien.

Avtalet visar på det solida partnerskapet mellan företagen och syftar till att ytterligare stärka relationen dem emellan. Det skrivs strax efter att Stena Line förra veckan offentliggjort att man har för avsikt att starta en ny godsfärjelinje mellan Dublin och Peel Ports ”12 Quays Terminal” i Birkenhead, i engelska Liverpool. Tidigare i år skrev Stena Line och Peel Ports ett liknande avtal om att rederiet ska nyttja 12 Quays Terminal till århundradets slut.

I år har Stena Line dessutom tillkännagivit att man gör en investering om många miljoner pund i linjen Belfast-Heysham genom att bygga två NewMax-spjutspetsfärjor, som kommer att öka fraktkapaciteten med 80 procent. Den första av färjorna väntas sättas in på rutten 2025, och i och med att dessa hybridfärjor är utrustade för att kunna drivas med metanol, utgör de en milsten i Stena Lines hållbarhetsarbete.

Peel Ports planerar samtidigt att i samarbete med Stena Line investera i ett nytt terminalhanteringssystem och ett ‘smart gate’-system för automatisk incheckning, i syfte att förbättra kundupplevelsen i hamnen. Dessutom utökar man antalet parkeringsplatser för lastbilar och trailers för att möta de nya fartygens ökade kapacitet.

Utöver detta ska parterna sträva efter att säkra den landinfrastruktur som behövs för att öka kapaciteten och i framtiden kunna nå målet att driva de nya fartygen med grön landström, vilket blir nästa steg i den långsiktiga ambitionen att etablera en grön sjöfartskorridor.

“Affärerna har blomstrat på vår rutt mellan Belfast och Heysham under de senaste åren i och med att den är en livsviktig förbindelseled för godstransporter över Irländska sjön. När vi snart introducerar våra NewMax-hybridfartyg på rutten, kommer den att ge oss en unik möjlighet att erbjuda våra fraktkunder mer hållbara transporter mellan Nordirland och resten av Storbritannien, och den blir en viktig milstolpe på vår resa mot hållbar sjöfart”, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line.

“Det här avtalet, som följer på det avtal vi skrev om Birkenhead 12 Quays-terminalen tidigare i år, fördjupar vår långsiktiga relation med Peel Ports-koncernen och stärker vårt partnerskap ytterligare. Heysham är en viktig nod för Stena Lines verksamhet i Irländska sjön som vi har vidareutvecklat år för år. Vi är förväntansfulla inför ruttens framtid och att få bygga vidare på de framgångar som den åtnjuter redan idag”, säger Carl-Johan Hellner, Chief Operating Officer Ports & Terminals, Stena Line.

“Vi har bedrivit ett framgångsrikt samarbete med Stena Line i många års tid och det är fantastiskt att vi nu tillsammans kunnat skriva ytterligare ett avtal med lång löptid. Den här affären bekräftar återigen vårt löfte att fortsätta att utveckla och upprätthålla tjänster på Irländska sjön, samtidigt som den visar fram våra pågående investeringar i vår verksamhet i Heysham. Vi är övertygade om att rutten kommer att fortsätta att vara mycket framgångsrik under många decennier framöver”, säger David Huck, Chief Operating Officer, Peel Ports Group.

Stena Line är den största färjeoperatören i Irländska sjön; med den största fartygsflottan, upp till 238 avgångar per vecka och det största antalet linjer inräknat kombinerad gods- och passagerartrafik från Nordirlands huvudstad Belfast till skotska Cairnryan och engelska Liverpool, från Irlands huvudstad Dublin till Holyhead i Wales, från irländska Rosslare till walesiska Fishguard och franska Cherbourg, den nämnda godsfärjelinjen från Belfast till Heysham, samt rederiets nya linje mellan Dublin och Birkenhead som planeras att starta i februari 2024.

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier som årligen transporterar 6,5 miljoner passagerare med 39 fartyg som gör 27 000 seglingar på 17 rutter i norra Europa.

Värdet av avtalet har inte offentliggjorts.

Stena Line
Press office
+46 (0) 31 - 85 85 32
press@stenaline.com