Stena Line lanserar fraktförbindelse mellan Luxemburg och Sverige

Med start 11 januari lanserar färjerederiet Stena Line en ny fraktförbindelse mellan Bettembourg i Luxemburg och Trelleborg i Sverige. Den nya intermodala förbindelsen som kombinerar tåg och färja är ett ytterligare steg i Stena Lines resa mot att erbjuda mer heltäckande logistiklösningar än från kaj till kaj endast. Den nya förbindelsen lanseras i samarbete med logistikföretaget CLF Multimodal, Rostocks Hamn och Trelleborgs Hamn.

Stena Line är ett av världens ledande färjerederier och med 36 fartyg som trafikerar 18 färjelinjer i Europa spelar rederiet en viktig roll i det Europeiska logistiknätverket. Under de senaste åren har Stena Line expanderat sitt erbjudande till logistiklösningar som sträcker sig längre än från kaj till kaj och kombinerar sjö- väg- och tågfrakt. Bland annat erbjuder rederiet tillsammans med partners idag intermodala förbindelser som kombinerar tåg och färja mellan Kiel i Tyskland och Bettembourg i Luxemburg, samt mellan Kiel och italienska Verona.

Den nya intermodala förbindelsen inkluderar tåg mellan Bettembourg och Rostock, och vidare med färja till Trelleborg. Med start 11 januari 2021 kommer tåget att göra tre rundturer mellan per vecka och erbjuda stor flexibilitet i form av gods. Från Bettembourg finns många förbindelser vidare till Spanien och Frankrike.

“Vi har sett en stor efterfrågan från våra kunder för en förbindelse som kopplar ihop Sydeuropa med Skandinavien. Det finns stor potential i båda riktningarna, med industriprodukter som trä, papper och stål från norr, och livsmedel, frukt och grönt och andra konsumentprodukter från söder, säger Fredrik Johansson, Shipping Logistics Sales & Business Development Manager på Stena Line.

Den nya förbindelsen går i linje med Stena Lines strategi att reducera utsläppen från transportsektorn och beräknas sänka CO2-utsläppen per transporterad enhet med 1,75 ton jämfört med motsvarande vägtransport.

“Med denna nya förbindelse expanderar vi nätverket från Luxembourg till Skandinavien och Baltikum ytterligare med en hållbar och flexibel logistiklösning för både trailers och containers, oavsett om de behöver lyftas med kran eller ej”, säger Marc Kennel, VD på CFL Intermodal.

Fakta om den nya förbindelsen:

• Kopplar ihop CFL:s intermodala terminal i Bettembourg med hamnen i Rostock via tåg och vidare med färja till Trelleborgs Hamn. Förbindelsen använder ej tågräls ombord på färjorna.
  • Möjlighet finns att ytterligare länka ihop transportkedjan via räls till Eskilstuna i Sverige och till Le Bolou och Lyon i Frankrike.
  • Möjlighet att frakta både trailers och containers upp till 44 ton (P/C 70/100), både de som behöver lyftas med kran och inte.
  • 3 rundturer per vecka med tågförbindelsen mellan Bettembourg och Rostock. Stena Lines linje mellan Trelleborg och Rostock seglar med fler än 40 avgångar per vecka.
  • Mer information om Stena Lines erbjudande finns på https://www.stenalinefreight.com/our-services/intermodal-solutions/

För mer information, kontaka Stena Lines Group Press Office

+46 (0)31 85 85 32, press@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 18 linjer i norra Europa som årligen gör 28 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 4,300 anställda och omsätter 14 miljarder. Mer information finns på  www.stenaline.com