Stena Line lanserar ny kampanj på TikTok för att nå nästa generations resenärer

Färjerederiet Stena Line gör vågen på TikTok med en ny kampanj riktad till Generation Z. Kampanjen syftar till att nå den yngre svenska och danska generationen – framtidens resenärer – genom kreativt och engagerande innehåll.

Stena Line står, liksom många andra företag, inför utmaningen att nå den yngre generationen. Färjerederiet, som seglar mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark, har en stor och lojal kundgrupp bland resenärer i åldrarna 40-57 år och har de senaste åren kunnat redovisa stigande bokningssiffror för både den svenska och danska sidan Kattegatt. Siffrorna skiljer sig dock när man tittar på bokningar gjorda av resenärer i den yngre åldersgruppen, något som Stena Line nu vill ändra på.

Med TikTok-kampanjen vill Stena Line öka kännedomen om företagets erbjudanden, om Danmark och Sverige som resmål samt skapa en känsla av gemenskap över sundet hos målgruppen 18+, en grupp som sedan 2020 använder TikTok i betydligt större utsträckning än andra sociala medier. Idag används TikTok av 24 procent av danskar i åldrarna 15-29 år och hela 50 procent av den svenska befolkningen i åldern 16-25 år. Generation Z, den generation som Stena Line främst försöker nå genom den nya kampanjen, spenderar i genomsnitt 57 minuter dagligen på den världsomspännande plattformen. Detta rapporterar svenska Internetstiftelsen och danska ATAK Digital.

"Med den här kampanjen tar vi ett viktigt kliv för att möta våra framtida resenärer, på den plattform de är som mest aktiva. TikTok ger oss en unik möjlighet att kommunicera direkt med Generation Z på ett sätt som är både autentiskt och engagerande. Vi vill visa att Sverige och Danmark bjuder på en mängd upplevelser och, genom att lyfta fram både kulturella skillnader och likheter mellan grannländerna, skapa en känsla av förening och samhörighet som inspirerar unga människor att uppleva och utforska respektive destination", säger Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line.

En svensk, en dansk och en Stena Line-färja

Stena Line har sedan länge flera omfattande samarbeten med influencers, och TikTok-kampanjen är således ett naturligt nästa steg i företagets marknadsföring mot morgondagens resenärer. För att fånga intresset hos unga vuxna har Stena Line samarbetat med två välkända influencers, svenska Anton Lindström och danska Silas Thorup. De två influencerna möttes upp för att ta Stena Lines färja på rutten Göteborg-Fredrikshamn och turades om att besöka respektives hemvister under senvåren. Här utforskade de varandras favoritrestauranger, dolda pärlor och favoritplatser, samtidigt som de dokumenterade sina möten och upplevelser, för att inspirera andra unga vuxna att göra samma resa. Hittills har de totalt 6 upplagda TikTok-videorna setts över 800,000 gånger.

"Vi är väldigt glada över den här satsningen eftersom vi tror att samarbetet med Anton Lindström och Silas Thorup kommer att hjälpa oss att skapa en bättre kontakt med den yngre generationen. Utmaningen att nå den här målgruppen är något som många företag står inför och vi ser fram emot att följa resultatet av kampanjen. Vi hoppas att detta blir ett framgångskoncept och ett nytt sätt att arbeta på, även på lång sikt", säger Ulf Staaff.

För mer information, vänligen kontakta: Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0) 765 11 83 52 eller e-mail: ulf.staaff@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 33 300 seglingar per år och omkring 40 fartyg och 20 linjer i norra Europa och Medelhavet. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 6 300 anställda och omsätter 19 miljarder kronor årligen. Mer information finns på www.stenaline.com

Citat

Med den här kampanjen tar vi ett viktigt kliv för att möta våra framtida resenärer, på den plattform de är som mest aktiva. TikTok ger oss en unik möjlighet att kommunicera direkt med Generation Z på ett sätt som är både autentiskt och engagerande. Vi vill visa att Sverige och Danmark bjuder på en mängd upplevelser och, genom att lyfta fram både kulturella skillnader och likheter mellan grannländerna, skapa en känsla av förening och samhörighet som inspirerar unga människor att uppleva och utforska respektive destination.
Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line