Stena Line och SkiStar rustar inför en lovande vintersäsong

Under förra årets säsong noterade Stena Line rekord i antal bokningar från danska skidresenärer som reste sjövägen från kontinenten till Sverige. Redan under sommaren har danskarna börjat boka kommande skidsemester och med nuvarande bokningsläge ser den ut att överträffa förra årets toppsäsong.

Stena Line fortsätter sitt framgångsrika samarbete med SkiStar. Danskarna har redan under sommaren börjat boka semesterresor inför den kommande skidsäsongen och hittills kan Stena Line notera en ökning på hela 42 procent för januari 2025 för danska skidresenärer, jämfört med samma period i år. Även SkiStar förväntar sig en mycket lovande säsong och kunde i juni notera en uppgång av danska bokningar på över 24 procent, jämfört med samma period i fjol.

Intresset för de svenska fjällen har ökat markant de senaste vintersäsongerna. Förutom att det är prisvärt för danska skidresenärer att resa till Sverige är det även ett tryggt val då de svenska fjällen generellt sätt har kalla och snörika vintrar. Vi på Stena Line är glada över att kunna bidra till nya semesterupplevelser för våra danska passagerare och samtidigt stötta Sveriges turistnäring genom samarbeten av det här slaget”, säger Ulf Staff, Travel Commercial Manager på Stena Line.

Nu kavlar de två turismaktörerna upp ärmarna för att möta den stora efterfrågan. Bland annat inför Stena Line specialerbjudanden och anställer extrapersonal och i fjällen fortsätter SkiStar att investera i energieffektiv infrastruktur för snösäkra destinationer och en längre skidsäsong.

Vi är mycket stolta över att danskarna i allt större utsträckning väljer att besöka våra destinationer. Våra familjevänliga och snösäkra skiddestinationer samt vårt stora utbud av ski in-out-boenden är särskilt uppskattade. Dessutom har våra danska gäster lite andra vinter- och sportlovsveckor än oss svenskar, vilket bidrar till att vi får en bra spridning av besökare under säsongen. Mer skidglädje för alla, helt enkelt”, säger Stefan Sjöstrand, VD för SkiStar.

För mer information, vänligen kontakta: Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0) 765 11 83 52 eller e-mail: ulf.staaff@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 33 300 seglingar per år och omkring 40 fartyg och 20 linjer i norra Europa och Medelhavet. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 6 300 anställda och omsätter 19 miljarder kronor årligen. Mer information finns på www.stenaline.com

Intresset för de svenska fjällen har ökat markant de senaste vintersäsongerna. Förutom att det är prisvärt för danska skidresenärer att resa till Sverige är det även ett tryggt val då de svenska fjällen generellt sätt har kalla och snörika vintrar. Vi på Stena Line är glada över att kunna bidra till nya semesterupplevelser för våra danska passagerare och samtidigt stötta Sveriges turistnäring genom samarbeten av det här slaget.
Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line
Vi är mycket stolta över att danskarna i allt större utsträckning väljer att besöka våra destinationer. Våra familjevänliga och snösäkra skiddestinationer samt vårt stora utbud av ski in-out-boenden är särskilt uppskattade. Dessutom har våra danska gäster lite andra vinter- och sportlovsveckor än oss svenskar, vilket bidrar till att vi får en bra spridning av besökare under säsongen. Mer skidglädje för alla, helt enkelt.
Stefan Sjöstrand, VD för SkiStar