Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan Dublin och Birkenhead, Liverpool, med trafikstart i mitten av februari 2024.

Den nya linjen kommer inledningsvis att trafikeras av ett fartyg som avgår från Dublin tidigt på morgonen och återvänder från Birkenhead på kvällen. Stena Line utvärderar för närvarande olika fartygsalternativ för linjen.

Rederiet trafikerar redan såväl Dublin Port som Birkenhead och den nya linjen kommer att komplettera de befintliga linjerna från Dublin till Holyhead och från Belfast till Liverpool.

"Lanseringen av vår nya fraktlinje mellan Dublin och Birkenhead säkrar en viktig handelsväg i korridoren mellan Storbritannien och Irland och stärker vår position på Irländska sjön ytterligare. Stena Line kommer i och med detta att ha två linjer från både Dublin Port och Birkenhead. Därmed etableras viktiga logistiknav som kopplar samman godsflöden över Irländska sjön och skapar effektivitet för hamnanvändare," säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

Det är viktigt för Irlands ekonomi att vi har en stark tillgänglighet och konkurrens på direktlinjerna mellan Dublin Port och Storbritannien. Vi är glada att välkomna Stena Lines nya linje mellan Dublin och Birkenhead som ger marknaden fler valmöjligheter," poängterar Barry O'Connell, VD för Dublin Port Company.

Detta blir Stena Lines sjunde linje på Irländska sjön, utöver Belfast - Cairnryan, Belfast - Heysham, Belfast - Liverpool, Dublin - Holyhead, Rosslare - Fishguard och Rosslare - Cherbourg.

"Med vårt utökade driftskontrakt med Peel Ports i Birkenhead och expansionen av vår verksamhet i Dublin Port, visar denna rutt ytterligare vårt engagemang för våra kunder i regionen. Vi är övertygade om att den kommer att bli en framgång i och med att vi kan erbjuda direkt tillgång till Storbritannien, Irland och Europa", tillägger Niclas Mårtensson.

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier och transporterar 6,5 miljoner passagerare med 39 fartyg på 17 linjer i norra Europa med 27 000 avgångar varje år.

Nicole Abernathy, PR- och kommunikationschef (Irländska sjön)

Nicola.abernethy@stenaline.com, +44 (0) 7974 871125

Stena Lines Group Press Office

+46 (0)31 85 85 32, press@stenaline.com