Stena Line öppnar officiellt den nya fraktlinjen mellan Dublin och Liverpool

Färjerederiet Stena Line har idag officiellt öppnat för frakttrafik på nya linjen mellan Dublin och Liverpool (Birkenhead). Efter ett rekordår på Irländska sjön 2023 förväntas den nya rutten ytterligare öka företagets fraktvolymer.

I morse klockan 7:30, svensk tid, avgick den första färjan på den nya linjen från terminal 5 i Dublin Port. Linjen kommer att trafikeras dagligen av ett fartyg som avgår från Dublin tidig morgon och återvänder från 12 Quays terminal i Birkenhead på kvällen.

Den nya linjen blir Stena Lines sjunde på Irländska sjön och kompletterar rutterna mellan Belfast-Cairnryan, Belfast-Heysham, Belfast-Liverpool, Dublin-Holyhead, Rosslare-Fishguard och Rosslare-Cherbourg.

Med Stena Horizon tillfälligt i trafik på den nya rutten Dublin-Liverpool ser företaget över möjligheterna till en permanent lösning. Den nya linjen kommer att ge fraktkunder på båda sidor om Irländska sjön ännu fler valmöjligheter när det gäller att säkra en effektiv och pålitlig förbindelse mellan Irland och Storbritannien.

”Vi är glada över att lansera vår mycket efterlängtade nya fraktlinje mellan Dublin och Liverpool, som säkrar en viktig handelsväg över Irländska sjön. Med två linjer från såväl Dublin Port som 12 Quays Birkenhead utökar vi vårt operativa nav i båda hamnarna och skapar mer effektivitet för våra kunder. Linjen kommer till en början att trafikeras av Stena Horizon, men vi hoppas att snart kunna bekräfta en permanent lösning som kommer att bidra till att maximera fraktvolymerna och öka handelsvolymerna”, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.'

”Det känns bra att välkomna Stena Lines nya linje Dublin-Liverpool, som kommer att ge fraktkunder ett större urval av rutter över Irländska sjön. Det är viktigt för den irländska ekonomin att vi har starka och pålitliga förbindelser till Storbritannien och denna dedikerade frakttjänst bidrar till att säkra en viktig handelskorridor”, säger Barry O’Connel, VD på Dublin Port Company.

2023 tecknade Stena Line ett avtal med Peel Ports om att verka vid 12 Quays Terminal fram till år 2100, vilket visar på företagets långsiktiga engagemang i regionen.

”Det gläder oss att stötta denna nya fraktlinje som en del av vårt mångåriga partnerskapsprogram med Stena Line. Linjen kommer att ytterligare förbättra våra kunders handelsmöjligheter, effektivitet och kapacitet”, säger Phil Hall, Port Director Liverpool, Peel Ports Group.

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier som transporterar 6,5 miljoner passagerare på 26 000 årliga avgångar med 37 fartyg på 18 linjer i norra Europa.

Stena Line
Press office
+46 (0) 31 - 85 85 32
press@stenaline.com

Nicola Abernethy, PR & Communications Manager (Irish Sea), Stena Line

nicola.abernethy@stenaline.com, +44 (0) 7974 871125

Om Stena Line: Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 38 fartyg och 18 linjer i norra Europa som årligen gör 26 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 5,900 anställda och omsätter 19 miljarder kronor. Mer information finns på www.stenaline.com.