Stena Line sänker den danska kronan till 1992 års nivå

I 50 år har svenskarna åkt med Stena Line för att shoppa i Danmark och ombord på fartygen. Tillsammans hyllar Stena Line och Handelsstandsforeningen i Frederikshavn denna historia genom att tillfälligt att sänka den danska kronans växelkurs till den lägsta sedan november 1992.  Mellan den 22-30 september är hundra danska kronor värda hundra svenska kronor.

Billigt kött, socker och starkvaror på andra sidan sundet var det som lockade när Sten A Olsson startade Stena Lines första linje till Danmark för 50 år sedan. Sedan dess har miljoner svenskar vallfärdat västerut för den prisvärda shoppingen iland i Frederikshavn och ombord på Stena Lines fartyg. Förutom lägre priser på alkohol lockar Danmark också många med lokalt producerade livsmedel som ost och kött men även designvaror.

I samband med femtioårsjubileet den 28 september hyllar Stena Line och Handelsstandsforeningen i Frederikshavn denna tradition genom att tillfälligt sänka den danska valutakursen till 1992 års nivå. För första gången på 20 år är hundra svenska kronor värda lika mycket som hundra danska kronor.

- Redan idag får man som svensk mer för pengarna i Danmark jämfört med bara för ett par år sedan vilket har bidragit till ett ökat resande med shopping i fokus. Nu erbjuder vi erbjuder vi våra resenärer historiskt låga priser i samband med vårt 50-årsjubileum, säger Carl Mårtensson, PR-ansvarig på Stena Line.

Erbjudandet gäller på ett trettiotal restauranger, butiker och hotell i Frederikshavn under perioden 22-30 september 2012.

- Vi sätter ett stort värde på samarbetet med Stena Line och det känns kul att kunna bidra till firandet av deras femtioårsjubileum på detta sätt. Samtliga medverkande butiker och restauranger har en tydlig skylt både i fönstret och vid kassan, säger Handelschef Dan Kobberup, Frederikshavn handels- og virksomhedsforening.

Listan på samtliga medverkande företag finns på

Carl Mårtensson, PR-ansvarig Stena Line
E-post:
carl.martensson@stenaline.com

Stena Line är ett av världens största färjerederier med tre affärsområden; Skandinavien, Nordsjön och Irländska sjön. Huvudkontoret ligger i Göteborg.
Stena Line har Europas mest heltäckande linjenät med ett stort antal destinationer i Skandinavien, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen och Holland. Verksamheten omsätter cirka 10 miljarder kronor och har cirka 6 000 anställda.

Vi erbjuder våra resenärer historiskt låga priser i samband med vårt 50-årsjubileum
Carl Mårtensson, PR-ansvarig Stena Line