• Stena Line/

Stena Line sätter för första gången kurs mot Finland – svarar på marknadens efterfrågan

Den 1 februari satte den första färjan på Stena Lines nya rutt mellan Nynäshamn och Hangö kurs mot Finland. Fartyget Urd lämnade hamnen Stockholm Norvik i Nynäshamn, efter en invigningsceremoni med en liten grupp gäster från näringslivet och politiken. Till en början sker tre avgångar i veckan I vardera riktingen, men inom kort kommer det att finnas en daglig förbindelse mellan Nynäshamn och Hangö, när Stena Gothica ansluter till sitt systerfartyg i början av maj.

Med Urds avgång till Finland, täpper vi igen en lucka i vårt transportnätverk. Den nya linjen är primärt ett resultat av den dialog vi har haft med våra kunder och den efterfrågan vi mött från marknaden. Men för att kunna förverkliga den måste man vara en entreprenör, och det krävs både hårt arbete, ett hängivet team och ett starkt engagemang för att en ny rutt ska kunna bli en succé. Hittills har responsen varit mycket positiv, vilket visar att vi fattade rätt beslut”, säger Johan Edelman, marknadschef Norra Östersjön Stena Line.

Den nya linjen är det senaste steget i Stena Lines ambition att utöka och stärka sin position i Östersjöområdet. Den ska möta den ökade efterfrågan från fraktkunder på sömlösa transporter över Östersjön och vidare. Genom att utsträcka sitt nätverk til Finland, utökar och förbättrar Stena Line det redan idag mest omfattande, effektiva och integrerade färjelinjenätverket i norra Europa.

Det är ett enkelt och tydligt upplägg med fokus på godstransporter, med syftet att etablera en ’flytande bro’ mellan Mälardalsregionen och södra Finland. Pålitliga fartyg och en flexibel, lösningsorienterad besättning är de pelare som Nynäshamn-Hangö vilar på. Vi bär med oss minnet av invigningsceremonin när vi är tillbaka vid våra skrivbord och arbetar med att utveckla den här länken ytterligare och uppfylla våra tillväxtmål”, säger Johan Edelman.

Det första fartyget mot finska Hangö avgick den den 1 februari och korsade Östersjön över natten, med en överfartstid om 12 timmar. Nynäshamn-Hangö är Stena Lines första rutt någonsin som kopplar samman Sverige med det finska fastlandet. Ett stort ögonblick för alla berörda!

Stena Lines engagemang för att introducera ytterligare en färjelinje från vår hamn Stockholm Norvik understryker hur viktig den nya hamnen är för hållbara godsleveranser till Sveriges största konsumentmarknad. Hamnen har utmärkta intermodala förbindelser till resten av Sverige via såväl väg som järnväg och den är lokaliserad närmare farleden än alla andra hamnar på den svenska östkusten. Det är en stor framgång att vi tillsammans kan växa med ännu en linje, den här gången mellan Sverige och Finland”,  säger Fredrik Lindstål (C), styrelseordförande för Stockholms Hamnar.

Färjorna Urd and Stena Gothica har vardera en kapacitet om 1.600 lastmeter och 186 passagerare. Deras tydliga inriktning mot godstransporter tillgodoser alla behov hos Stena Lines fraktkunder, vare sig det som ska transporteras är traditionella trailers med eller utan dragbil, containrar, specialtransporter eller intermodala enheter som anländer via järnvägen.

Bildtext:

Byline: Foto Stockholms Hamnar/Joacim Clarin

Bildtext: Den nya linjen invigdes med ett flyhänt - och fyrhänt - klipp. Från vänster till höger: Thomas Andersson, VD Stockholms Hamnar; Kristoffer Tamsons (M), Trafikregionråd i region Stockholm; Harry Bouveng (M), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn samt Johan Edelman, marknadschef Norra Östersjön Stena Line.

Snabbfakta om linjen mellan Nynäshamn och Hangö:

• Trafikstart 1 februari 2022, med tre avgångar I veckan I vardera riktningen
  • I full drift med två fartyg och dagliga avgångar från maj 2022
  • Trafikeras av fartygen Urd och Stena Gothica som vardera har en kapacitet om 1 600 lastmeter för fordon samt 186 passagerare
  • Överfartstiden är 12 timmar

För mer information, kontaka Stena Lines Group Press Office

+46 (0)31 85 85 32, press@stenaline.com

Om Stena Line:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 18 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och till sjöss. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen, som har 15 700 anställda och en årlig omsättning om ungefär 37 miljarder.

www.stenaline.com

Citat

Med Urds avgång till Finland, täpper vi igen en lucka i vårt transportnätverk. Den nya linjen är primärt ett resultat av den dialog vi har haft med våra kunder och den efterfrågan vi mött från marknaden. Men för att kunna förverkliga den måste man vara en entreprenör, och det krävs både hårt arbete, ett hängivet team och ett starkt engagemang för att en ny rutt ska kunna bli en succé. Hittills har responsen varit mycket positiv, vilket visar att vi fattade rätt beslut.
Johan Edelman, marknadschef Norra Östersjön Stena Line
Det är ett enkelt och tydligt upplägg med fokus på godstransporter, med syftet att etablera en ’flytande bro’ mellan Mälardalsregionen och södra Finland. Pålitliga fartyg och en flexibel, lösningsorienterad besättning är de pelare som Nynäshamn-Hangö vilar på. Vi bär med oss minnet av invigningsceremonin när vi är tillbaka vid våra skrivbord och arbetar med att utveckla den här länken ytterligare och uppfylla våra tillväxtmål.
Johan Edelman, marknadschef Norra Östersjön Stena Line
Stena Lines engagemang för att introducera ytterligare en färjelinje från vår hamn Stockholm Norvik understryker hur viktig den nya hamnen är för hållbara godsleveranser till Sveriges största konsumentmarknad. Hamnen har utmärkta intermodala förbindelser till resten av Sverige via såväl väg som järnväg och den är lokaliserad närmare farleden än alla andra hamnar på den svenska östkusten. Det är en stor framgång att vi tillsammans kan växa med ännu en linje, den här gången mellan Sverige och Finland.
Fredrik Lindstål (C), styrelseordförande för Stockholms Hamnar