Stena Line ser ett högtryck i bokningar mellan Sverige och Danmark

Stena Line har tidigare rapporterat om ett rejält uppsving av danskar som bokar resa till Sverige till följd av den svaga svenska kronan. Färska siffror visar att det inte bara är danskar som bokar sin sommarsemester med Stena Line. Nu upplever färjerederiet även en ökning av bokningar gjorda av svenskar på rutten Göteborg-Fredrikshamn. Bokningstrycket har ökat med 29 procent i jämförelse med samma period i fjol och många av sommarens avgångar är nu fullbokade – något man inte har sett sedan 2019.

Sedan en vecka tillbaka har Stena Line kunnat notera ett trendbrott gällande bokningsläget för färjerutten mellan Göteborg och Fredrikshamn. Jämfört med sommaren 2022 har antalet bokningar ökat med hela 29 procent. Under den senaste veckan har det strömmat in omkring 4000–5000 bokningar per dygn, vilket har medfört att flera avgångar nu är fullbokade. Stena Line har inte upplevt rådande bokningstryck sedan 2019, vilket tyder på en stark återhämtad efterfrågan för färjerederiets resmål och tjänster.

– Vi ser ett stort intresse för rutten Göteborg-Fredrikshamn. Danskarna vallfärdar till Sverige på grund av den svaga svenska kronan men det vi nu ser är att även svenskarna har börjat boka för att ta sig över till vårt danska grannland. Den markanta ökningen kan bero på att svenskarna i högre grad avvaktat för att se över sin semesterbudget, men att de nu bestämt sig, säger Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line.

En undersökning om resvanor, genomförd av Göteborg & Co, visar att 50 procent av svenskarna önskar göra fler dagsutflykter, något som stärks av Stena Lines aktuella bokningstal. Med Stena Line kan både svenskar och danskar göra bekväma och minnesvärda dagsutflykter till Danmark respektive Sverige. Med restauranger, lekrum och butiker ombord börjar semestern redan på färjan. Överfarten från Göteborg till Fredrikshamn tar 3 timmar och 20 minuter och väl på plats finns mycket att se och göra. Det är dessutom enkelt att ta sig runt Fredrikshamn med omnejd och på Jylland, då det är möjligt att ta med sig både bil och cykel på färjan. Fredrikshamn är en gemytlig hamnstad med vidsträckta vita stränder och ett stort kulturutbud. På 40 minuters bilfärd från Fredrikshamn nås populära Skagen, Nordjyllands nordligaste punkt, där de två haven Kattegatt och Skagerrak möts.

För mer information, vänligen kontakta: Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0) 765 11 83 52 eller email: ulf.staaff@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 39 fartyg och 18 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har 15 700 anställda och en årlig omsättning på cirka 37 miljarder kronor. Läs mer här: www.stenaline.se.

Vi ser ett stort intresse för rutten Göteborg-Fredrikshamn. Danskarna vallfärdar till Sverige på grund av den svaga svenska kronan men det vi nu ser är att även svenskarna har börjat boka för att ta sig över till vårt danska grannland. Den markanta ökningen kan bero på att svenskarna i högre grad avvaktat för att se över sin semesterbudget, men att de nu bestämt sig.
Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line