Stena Line sjösätter två moderna färjor på Polenlinjen - ökar kapaciteten med 30 %

Stena Line fortsätter sin pågående expansion på Östersjön och utökar både passagerar- och fraktkapaciteten på flera linjer under 2022. Färjerederiet meddelar idag att de under nästa år planerar att sjösätta de 222 meter långa moderna färjorna Stena Scandica och Stena Baltica på linjen mellan Karlskrona och Gdynia. För Stena Lines kunder innebär det en ökning med 30 % fraktkapacitet och en modern reseupplevelse för passagerare.

Stena Line har trafikerat färjelinjen mellan Karlskrona och Gdynia i mer än 25 år och den är idag en viktig del av såväl det europeiska logistiknätverket som för turismen i både Sverige och Polen. Under de senaste tio åren har verksamheten växt med 60 % och är idag en av Stena Lines viktigaste färjelinjer med närmare 2000 avgångar mellan Karlskrona och Gdynia per år.

Stena Line tror på en fortsatt ökad efterfrågan av transporter av både gods och passagerare och nu meddelar färjerederiet att de tar nästa steg i expansionen på Östersjön. Under 2022 planerar Stena Line att sjösätta de 222 meter långa färjorna Stena Scandica och Stena Baltica på linjen mellan Karlskrona och Gdynia. Färjorna har kapacitet för 970 passagerare och totalt 2875 längdmeter frakt- och bildäck, vilket innebär en ökning med 30 % fraktkapacitet på linjen och en helt ny modern reseupplevelse för passagerare. Den första av de nya färjorna, Stena Scandica, beräknas börja trafikera linjen Karlskrona-Gdynia under sommaren 2022 och Stena Baltica beräknas vara på plats sex månader senare.

”Vi fortsätter att växa tillsammans med våra kunder och partners i både Karlskrona och Gdynia. Efterfrågan av transporter till havs ökar både för gods och passagerare i kölvattnet av pandemin. De nya färjorna vi nu sjösätter är en viktig del av vår pågående modernisering av fartygsflottan och utvecklingen mot mer hållbara transporter till havs, säger Niclas Mårtensson, VD för Stena Line.

Expansionen till havs innebär också att det görs investeringar på land. I Gdynia flyttar Stena Line till en ny modern terminal med längre kajer och större uppställningsytor i början av nästa år. I Karlskrona förbereder sig hamnbolaget KBP i Karlskrona AB, samägt av Stena Line och Karlskrona Kommun, för de nya fartygen genom att investera i nya ramper och genom utökade markområden för uppställning och omlastning.

”Det är viktigt att våra ytor på Verkö speglar de större fartygen och den ökade lastkapaciteten, men också de nya större ytorna i hamnen i Gdynia”, säger Monica Strandhag, VD för KBP i Karlskrona AB.

Karlskrona Kommun välkomnar satsningen från Stena Line.

”Det är glädjande nyheter att Stena Line fortsätter att växa med nya större fartyg. Färjetrafiken är viktig för våra godstransporter och vår besöksnäring och tillsammans ska vi skapa förutsättningar för att fortsätta att utveckla Karlskrona långsiktigt, säger Sandra Bizzozero, Kommunstyrelsens ordförande.

Fartygsfakta:

Stena Scandica och Stena Baltica byggdes på det italienska Visentinivarvet år 2005 och har tidigare seglat på Stena Lines färjelinje mellan Belfast och Liverpool på Irländska Sjön under namnen Stena Lagan och Stena Mersey. De kommer närmast från Stena Lines linje mellan Nynäshamn i Sverige och Ventspils i Lettland.

De två färjorna har under det senaste året genomgått en unik konvertering där fartygen förlängts med en ny 36 meter lång mittensektion och därmed fått 30 procent ytterligare fraktkapacitet och totalt 88 nya hytter ombord. Interiören har helrenoverats i enlighet med Stena Lines moderna ljusa skandinaviska design och kommer erbjuda passagerarna en helt ny modern ombordupplevelse.

Stena Lines hållbarhetsstrategi syns tydligt och de två färjorna är utrustade med flera förbättringar för ökad bränsleeffektivitet samt ett nytt rengöringssystem för ballastvatten. Det större tonnaget innebär också ett lägre utsläpp per transporterad enhet.

• Namn: Stena Scandica & Stena Baltica
  • Byggda: År 2005 vid skeppsvarvet Cantiere Navale Visentini
  • Modifierade/förlängda: År 2020/2021 vid skeppsvarvet Sedef i Tuzla, Turkiet
  • Längd: 222 meter
  • Passagerarkapacitet: 970
  • Fraktkapacitet: 2 875 längdmeter + separat bildäck
  • Hyttkapacitet: 202 hytter, varav 88 nybyggda och ett flertal familjehytter och djurhytter.
  • Ombordupplevelser:
    • Restaurang & Bar med havsutsikt samt ett café för lättare måltider
    • Flertalet loungeområden med bekväma fåtöljer och TV-skärmar
    • Soldäck utomhus för att uppleva den friska havsluften sommartid
    • 120 kvadratmeter stor butik med ett stort sortiment av mode, parfym, konfektyr och dryck.

För mer information, kontakta:
Carl Mårtensson, Presschef Stena Line
+46 (0)704 85 83 32 eller press@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 17 linjer i norra Europa som årligen gör 25 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 4,300 anställda och omsätter 10 miljarder. Mer information finns på  www.stenaline.com