Stena Line tar danska besökare till Göteborgs nya dragplåster World of Volvo

Under 2023 strömmade danskarna till Göteborg och allt pekar på att trenden håller i sig även detta år, om man ser till Stena Lines positiva bokningssiffror för rutten mellan Fredrikshamn och Göteborg. Göteborg lockar med shopping, mat och nöjen och den 14 april blir staden ännu mer attraktiv som besöksmål när upplevelsecentret World of Volvo öppnar.

Under det gångna året har Stena Line rapporterat om ett kraftigt ökat antal resenärer på rutten Fredrikshamn - Göteborg. I januari i år noterade färjerederiet en 11-procentig stigning av antalet bokningar för resor under första kvartalet 2024, jämfört med samma period i fjol.

Stena Line grundades i Göteborg 1962 och har sedan 1965 transporterat ressugna passagerare över Kattegatt. Bokningsläget har förändrats över tid men nu är den mest påtagliga trenden antalet danskar som reser. En bidragande faktor är den låga svenska kronan, vilket gör att danskarna spenderar mycket pengar på shopping, mat och nöjen i Göteborg.

Likt Stena Line, grundades Volvo i Göteborg och idag utgör de två av Sveriges största företag. Samarbetet mellan Stena Line och World of Volvo, som är Volvos upplevelsecenter, syftar till att ytterligare bidra till Göteborg som destination. Detta innebär synkade kommunikationsinsatser mellan de två aktörerna, där evenemang och andra aktiviteter kan nå en ännu bredare publik i syfte att väcka uppmärksamhet.

Vi är otroligt stolta över att kunna bidra till en positiv tillväxt för Göteborgs besöksnäring och glada över att ingå samarbete med andra viktiga aktörer. Våra gemensamma krafter stödjer den otroliga utveckling som sker i staden och med öppningen av World of Volvo den 14 april kommer Göteborgs attraktionskraft att bli ännu starkare. I och med detta får danskarna ytterligare en god anledning att resa över Kattegatt”, säger Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line.

World of Volvo ligger centralt i Göteborgs nya evenemangsdistrikt och är ett upplevelsecenter med en unik skandinavisk arkitektur på 22 000 kvadratmeter. Som ett joint venture mellan Volvo Cars och Volvo Group strävar World of Volvo till att bli stadens främsta destination och mötesplats. Upplevelsecentret har valt en välrenommerad och prisbelönt restauratör, Götaplatsgruppen, som kommer servera matupplevelser utöver det vanliga. Oavsett om det är middag eller en god fika som lockar, finns det något för alla smaker.

”Vår inspirerande utställning tar med besökaren på en resa från dåtid till nutid och vidare in i framtiden. I utställningen finns självklart Volvos mest ikoniska fordon men vi kommer även erbjuda besökaren att delta i spännande interaktiva upplevelser och möta vårt varumärke på oväntade sätt. World of Volvo ska vara en dynamisk mötesplats för människor och idéer och erbjuder även besökarna kulturevenemang, föreläsningar, konferenser och unika restaurangupplevelser”, säger Magnus Wrahme, VD på World of Volvo.

För mer information, vänligen kontakta: Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0) 765 11 83 52 eller e-mail: ulf.staaff@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 39 fartyg och 17 linjer i norra Europa som årligen gör 27 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 5,900 anställda och omsätter 17 miljarder kronor. Mer information finns på www.stenaline.com

Citat

Vi är otroligt stolta över att kunna bidra till en positiv tillväxt för Göteborgs besöksnäring och glada över att ingå samarbete med andra viktiga aktörer. Våra gemensamma krafter stödjer den otroliga utveckling som sker i staden och med öppningen av World of Volvo den 14 april kommer Göteborgs attraktionskraft att bli ännu starkare. I och med detta får danskarna ytterligare en god anledning att resa över Kattegatt.
Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line
Vår inspirerande utställning tar med besökaren på en resa från dåtid till nutid och vidare in i framtiden. I utställningen finns självklart Volvos mest ikoniska fordon men vi kommer även erbjuda besökaren att delta i spännande interaktiva upplevelser och möta vårt varumärke på oväntade sätt. World of Volvo ska vara en dynamisk mötesplats för människor och idéer och erbjuder även besökarna kulturevenemang, föreläsningar, konferenser och unika restaurangupplevelser.
Magnus Wrahme, VD på World of Volvo