Stena Lines andra nybygge Stena Edda har lämnat dockan i Kina

Idag nåddes ytterligare en viktig milstolpe i det stora nybyggnadsproblem som pågår på Avic Weihai Shipyard i Kina. Färjan som kommer att döpas till Stena Edda* är den andra i serien av fem nästa generations RoPax-fartyg som ska sättas i trafik i Stena Lines verksamhet under perioden 2020-2022.

Stena Edda strax innan vattnet började fyllas på i torrdockan på varvet i Kina.

Stena Edda planeras att sättas in i trafik på linjen Belfast-Liverpool under våren 2020. Detta är det andra av tre fartyg som ska gå till Irländska Sjön under 2020 och 2021. Ceremonin när Stena Edda för första gången flöt startade 13.18 lokal tid i Weihai (07.18 CET) och klockan 18.00 lokal tid lämnade hon dockan. Tiderna är valda av varvet eftersom 18 symboliserar lycka och välgång i Kina. Nu väntar färdigställande av inredningen ombord.

- Det är spännande att följa byggprocessen och det här är ytterligare en viktig milstolpe i vårt nybyggnadsprogram. Den här investeringen understryker hur viktig verksamheten på Irländska sjön är för oss och att vi hela tiden utvecklas för att leverera den bästa servicen för våra fraktkunder och för våra passagerare. Vi befinner oss i en väldigt spännande period och jag är väldigt stolt att vi som Europas ledande färjerederi håller på att forma vår bransch för nästa generations fraktkunder och passagerare, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.

De tre färjorna som byggs för Irländska sjön är betydligt större än sina föregångare och är 215 meter långa, har en lastkapacitet på 3 100 längdmeter, har plats för 120 bilar och har en kapacitet att ta 1 000 personer (passagerare + besättning). Kapaciteten på Belfast-Liverpool kommer att öka med nästan 20 procent jämfört med idag. De nya färjorna ligger också i linje med Stena Lines strategiska fokus på hållbarhet med sin bränsleffektivitet som kommer att reducera utsläppen kraftigt. De kommer kunna erbjuda kunderna en digital upplevelse ombord.

- Stena Edda kommer att ha många fördelar både från ett frakt- och passagerarperspektiv. Bland annat kommer genomfartsdäck ge snabbare lastning och lossning och det kommer också byggas ny infrastruktur i hamnen för att kunna optimera användningen av genomfartsdäcken. Inredningen i hytter och andra publika ytor kommer vara av vår senaste Skandinavieninspirerade design och kommer att göra våra fartyg till de mest attraktiva och bekväma färjorna som någonsin trafikerat linjen, säger Paul Grant, chef för Stena Lines linjer som trafikerar Belfast.

Stena Line är den största färjeoperatören på Irländska sjön med 5 linjer och total 232 seglingar per vecka

Som tillägg till de tre nybyggen för Irländska Sjön har ytterligare två större E-Flexerfärjor beställts som planeras gå i trafik i Stena Lines linjenät under 2022. Dessa färjor kommer att bli 240 meter långa, ha en lastkapacitet på 3 600 längdmeter och ta 1 200 passagerare. Stena Lines systerbolag Stena RoRo projektleder alla E-Flexer-nybyggen som pågår på Avic Weihai Shipyard i Kina.

*Namnet Stena Edda liksom Stena Estrid har ett fornnordiskt ursprung och är kopplat till den fornordiska mytologin Eddan.

För mer information vänligen kontakta Jesper Waltersson, Presschef Stena Line, 0704-85 85 32.

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 36,5 miljarder kronor. www.stenaline.com finns mer information.