Stena Lines användning av AI driver på utvecklingen av hållbar sjöfart

Stena Line, ett av Europas ledande färjerederier, kan nu rapportera en betydande minskning av deras bränsleförbrukning tack vare sin strategiska användning av AI. Genom sitt avancerade Voyage Optimisation System kan optimering av fartygsfunktioner nu göras mycket effektivare, samtidigt som det resulterat i en minskad bränsleförbrukning med mellan 1-5 procent.

AI används inte bara på land, utan även till sjöss. Åtminstone hos färjerederiet Stena Line, där utvecklingen och implementeringen av ett nytt AI-system, kallat Voyage Optimisation System, har testats på överfarter mellan bland annat Göteborg och danska Fredrikshamn. Användningen av AI bidrar till att optimera fartygsdrift genom att noggrant analysera ett antal faktorer som påverkar fartygets resa, såsom vind, vågor och djup under resan, vilket säkerställer ett korrekt och energieffektivt effektuttag. Dessa data samlas in i realtid och bearbetas genom AI-drivna algoritmer och på så sätt kan en minskad bränsleförbrukning uppnås och den operativa strategin säkras.

"Det är tydligt att användningen av AI både optimerar vår verksamhet och stöder vår vision om en mer hållbar framtid. Det är positivt att se hur tekniken inte bara har möjliggjort betydande framsteg av våra insatser att minska koldioxidutsläppen och effektivisera arbetet, men också ger vår besättning mer tid att hantera den dagliga driften", säger Michael Ljunge, Digital Engineering Manager på Stena Line.

En assistent för sjöfarten

Utvecklarna bakom AI-systemet har ett nära samarbete med fartygets besättning, såväl navigatörer som kaptener, för att kontinuerligt få återkoppling och göra justeringar. Detta samarbete har visat sig vara avgörande för att förbättra AI-lösningarna och trygga dess praktiska funktion i verksamheten.

"En av de största utmaningarna med att implementera AI har varit att säkerställa att alla ombord förstår hur systemet fungerar. Vi döpte ursprungligen systemet till 'AI Captain', men ändrade detta kort därefter för att undvika missuppfattningar om att AI skulle ersätta mänskligt beslutsfattande. Istället presenteras tekniken nu som en intelligent assistent som stödjer kaptenens och besättningens beslut, vilket har bidragit till att integrera AI-systemet på ett mer naturligt sätt och som ett verktyg som kompletterar den mänskliga expertisen och erfarenheten", förklarar Michael Ljunge.

Den ökade användningen av AI och den efterföljande effektivitetsutvecklingen är bara början. Med nuvarande tekniska framsteg förväntas Stena Line fortsätta att sätta standarden för mer miljövänliga och innovativa sjötransporter. Denna utveckling är också en del av Stena Lines bredare strategi att integrera hållbara lösningar på alla områden av verksamheten, däribland rederiets resebyrå Sembos införande av en AI-assistent som effektiviserar planering och bokning av resor och förändrar den traditionella resebranschen.

För mer information, vänligen kontakta: Ulf Staaff, Travel Commercial Manager hos Stena Line, på telefon: +46 (0) 765 11 83 52 eller e-mail: ulf.staaff@stenaline.com

Om Stena Line: Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 33 300 seglingar per år och omkring 40 fartyg och 20 linjer i norra Europa och Medelhavet. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 6 300 anställda och omsätter 19 miljarder kronor årligen. Mer information finns på www.stenaline.com.

Det är tydligt att användningen av AI både optimerar vår verksamhet och stöder vår vision om en mer hållbar framtid. Det är positivt att se hur tekniken inte bara har möjliggjort betydande framsteg av våra insatser att minska koldioxidutsläppen och effektivisera arbetet, men också ger vår besättning mer tid att hantera den dagliga driften.
Michael Ljunge, Digital Engineering Manager på Stena Line