Stena Lines metanolsatsning vinner Green Ship Technology (GST) Award 2015

Stena får nu pris för sin satsning på att konvertera Stena Germanica till metanoldrift. Utmärkelsen ”Ship-owner of the year” delades ut på årets upplaga av Green Ship Technology Conference (GST) i Köpenhamn i förra veckan.

Priset delas ut till "innovativ ny teknik som presenterats sedan 1 januari, 2014 och som innebär ett framsteg för den marina miljön "och juryn valde konverteringen av Stena Germanica med motiveringen att det var" ett stark 3: e alternativ som växer fram för den specifika utmaningen med hållbara sjötransporter inom ECA". Stena Germanica som till vardags trafikerar rutten Göteborg till Kiel konverteras nu vid Remontova Shipyard i Polen. Den 240 meter långa färjan blir det första fartyget i världen att köra på miljövänlig metanol.

– Vi är självklart mycket glada över att juryn utsåg metanolprojekt till vinnare i årets GST Award. Det är ett viktigt projekt både för oss som företag och för hela branschen som behöver mer långsiktigt hållbara bränslealternativ för att förbli konkurrenskraftiga. Vi vill tacka våra partners Wärtsilä, Methanex, Göteborgs hamn och hamnen i Kiel, säger Carl-Johan Hagman, VD för Stena Line.

Konverteringen av Stena Germanicas motorer har arbetats fram genom ett samarbete mellan Stena Teknik och Wärtsilä. Tekniken är så kallad ”dual fuel” och använder metanol som huvudbränsle men med möjlighet att använda MGO (Marine Gas Oil) som backup. Den totala projektkostnaden ligger på runt 22 miljoner Euro och projektet stöds av EU:s "Motorways of the Seas".och

Juryn som utsåg projektet till vinnare bestod av Mark Cameron (COO, Ardmore Shipping), Craig Eason (redaktör, Lloyds List), kapten Wolfram Guntermann (Director Enironment and Fleet Management Hapag-Lloyd AG) och Niels Björn Mortensen (Director Regulatory Affairs, Maersk Maritime Technology).
Övriga nominerade var GAC (EnvironHull for HullWiper), NAPA och ClassNK (GREEN Monitoring and GREEN Optimisation) och MAN Diesel & Turbo (De-rating: slow steaming optimization with de-rating and propeller upgrade).

För mer information om utmärkelsen besök www.greenshiptechnology.com

Fakta om metanol
Metanol är en färglös vätska som kan produceras från naturgas, kol, biomassa eller ens CO2. Genom att använda metanol, är utsläppen av svavel (SOx) minskat med ungefär 99 procent, kväve (NOx) med 60 procent, partiklar (PM) med 95 procent och koldioxid (CO2) med 25 procent jämfört med internationella bunkerbränslen.

För att se filmat material om Stena Lines metanolprojekt, där bland annat Carl-Johan Hagman intervjuas, gör ett besök på Stena Lines Youtube-kanal: www.youtube.com/stenaline

För mer information, Jesper Waltersson, informationschef Stena Line, tel +46 (0) 31 85 85 32 eller +46 (0) 704 85 85 32. jesper.waltersson@stenaline.com

Stena Line är ett av världens största färjerederier med 35 fartyg och 22 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena Sfären som har cirka 20 500 anställda och en årlig omsättning på över 50 miljarder kronor.