Stena Lines nya färja gör Brexit-debut på Irländska Sjön

Stena Embla är det tredje nybyggda fartyget som går i trafik för Stena Line på Irländska Sjön under det senaste året. Den 14 januari seglade hon sin jungfrutur som på grund av Brexit gick till Frankrike istället för Storbritannien.

Stena Embla är det tredje nybyggda fartyget av modellen E-Flexer som går i trafik på Irländska Sjön under det senaste året. Först ut att gå i trafik var systerfartyget Stena Estrid i januari 2020 och i mars samma år gick Stena Edda i trafik. Totalt har Stena Line investerat närmare 400 miljoner GBP i fartyg och hamnar på Irländska Sjön där rederiet nu trafikerar närmare 240 seglingar i veckan på 9 färjelinjer mellan Storbritannien, Irland och Frankrike.

Den nybyggda färjan Stena Embla anlände till Belfast på Nordirland från varvet i Kina i början av januari och var planerad att gå i trafik bredvid systerfartyget Stena Edda på linjen mellan Belfast-Liverpool. På grund av förändringar i godsflöden som en följd av Brexit, väljer många transportörer nu direktlinjerna mellan Irland och Frankrike istället för den traditionella vägen över Storbritannien, och Stena Embla styrde därför fören söderut och gjorde sin jungfrutur på linjen Rosslare-Cherbourg mellan Irland och Frankrike den 14 januari.

“Brexit har förändrat godsflödena tillfälligt och därför har vi flyttat flera fartyg till direktlinjerna mellan Irland och Frankrike, däribland de nybyggda Stena Embla och Stena Estrid. Vi har en flexibel flotta och nyttjar den på bästa sätt för att serva våra kunder. De nya fartygen är väldigt flexibla och effektiva vilket har varit en styrka i denna situation”, säger Paul Grant som ansvarar för Stena Lines nio färjelinjer på Irländska Sjön.

Efter fem rundturer mellan Irland och Frankrike var det dags för Stena Embla att återvända till Belfast och den 24 januari gjorde hon till slut sin första resa på linjen Belfast-Liverpool. Systerfartyget Stena Estrid kommer att fortsätta trafikera Irland-Frankrike.

Upp till 30 % mer bränsleffektiva färjor

De tre nya färjorna är av modellen E-Flexer som konstruerats och byggts tillsammans med systerföretaget Stena RoRo på det kinesiska varvet CMI Jinling Weihai. Fartygen är upp till 30 % mer energieffektiva än befintliga fartyg i Stena Lines flotta tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder.

”Stena Embla och hennes systerfartyg är verkligen nästa generations färjor. Energieffektiva, flexibla, moderna och anpassade för såväl gods- som passagerartrafik. Detta är ytterligare en viktig milstolpe i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan och vår plan för att bidra till att reducera transportsektorns klimatpåverkan”, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

Ytterligare två färjor av modellen E-Flexer byggs just nu för Stena Lines räkning vid samma varv. De två fartygen är längre än de tre första och leveransen är planerad till 2022. Stena Line har ännu inte avslöjat deras namn eller vilken linje de ska trafikera.

Fakta om Stena Lines nybyggda fartyg:

• 215 meter långa RoPax-fartyg optimerade för både gods- och passagerartrafik med en kapacitet på 1000 passagerare, 3100 längdmeter fraktkapacitet och ett separat bildäck.
  • Effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt.
  • Upp till 30 % mer energieffektiva än befintliga fartyg i flottan tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder.
  • Samtliga fem fartyg levereras gas ready, vilket möjliggör konvertering till metanol- eller LNG-drift.
  • Stena Lines skandinaviska arv syns tydligt på interiören och designen är ljus och luftig med flera stora panoramafönster.
  • Namnen Stena Estrid, Edda och Embla är baserade på Stena Lines skandinaviska arv och den nordiska mytologin.

För mer information, kontaka Stena Lines Group Press Office

+46 (0)31 85 85 32, press@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 17 linjer i norra Europa som årligen gör 25 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 4,300 anställda och omsätter 14 miljarder. Mer information finns på  www.stenaline.com

Stena Lines nybyggda fartyg flyttas på grund av Brexit

De nya fartygen är väldigt flexibla och effektiva vilket har varit en styrka i denna situation.
Paul Grant, ansvarig för Stena Lines nio färjelinjer på Irländska Sjön.