Stena Lines nya färja klarade första provturen till havs

Stena Lines nybyggda färja Stena Estrid har varit på sin första provtur till havs och klarade de tuffa testerna med högsta betyg. Stena Estrid är den första av fem färjor som byggs för Stena Line på det kinesiska skeppsvarvet AVIC i Weihai. Närmast på tur är leverans av Stena Estrid och sedan väntar resan till Europa innan hon går i trafik på linjen mellan Holyhead och Dublin i början av 2020.

Under tre dagar i oktober har Stena Lines nybyggda färja Stena Estrid* för första gången testats till havs på Gula havet utanför Kinas kust. Syftet med testerna under ”sea trial” är att säkerställa att fartyget motsvarar de högt ställda kraven från Stena Line gällande bland annat säkerhet, bränsleeffektivitet, manövrerbarhet, fart samt navigations- och kommunikationsutrustning.

“Vi har nått ytterligare en viktig milstolpe i vårt nybyggnadsprojekt. Det är glädjande nyheter att Stena Estrid klarade testerna  med flaggan i topp och vi ser nu fram emot leveransen från varvet innan hon påbörjar resan hem till Europa för att gå i trafik på linjen Dublin-Holyhead i början av nästa år”, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.

Stena Estrid är den första av fem färjor av typen E-flexer från Stena RoRo som byggs åt Stena Line på det kinesiska skeppsvarvet AVIC i Weihai.  Hon planeras att börja gå i trafik på linjen mellan Holyhead och Dublin på Irländska sjön i början av 2020 följt av systerfartygen Stena Edda och Stena Embla som planeras att gå i trafik på linjen Belfast-Liverpool under 2020 och 2021. Fartygen är 215 meter långa och har en kapacitet på 3 100 längdmeter frakt- och bildäck och kan transportera 1 000 passagerare och besättning.

Förutom de tre nybyggena för Irländska Sjön har Stena Line beställt ytterligare två större varianter av fartygstypen E-Flexer som ska levereras under 2022. Dessa färjor kommer att bli 240 meter långa, ha en lastkapacitet på 3 600 längdmeter och ta 1 200 passagerare. I dagsläget har Stena Line inte offentliggjort deras destination.

“Stena Estrid och hennes systerfartyg sätter en ny standard såväl för våra fraktkunder som för våra passagerare. Vårt skandinaviska arv syns tydligt på interiören och designen är ljus och luftig med flera stora panoramafönster. Dessutom är fartygen väldigt effektiva, både när det gäller lastning och lossning, men även när det gäller bränsleförbrukningen som är betydligt lägre än motsvarande färjor idag, säger Niclas Mårtensson.

*Namnet Stena Estrid är kopplat till Stena Lines skandinaviska ursprung och betyder skön eller älskad.

För mer information, kontakta:

Carl Mårtensson, Presschef Stena Line, +46 (0)704858332 eller press@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor. Mer information finns på  www.stenaline.com