Stena Lines nya Östersjöfärja levererad

Stena Lines nya Östersjöfärja levererades fredagen den 18 juni vid en ceremoni på skeppsvarvet Sedef i Turkiet. Färjan som byggdes 2005 har förlängts med 36 meter och moderniserats inför trafikstarten på Stena Lines linje mellan Nynäshamn och Ventspils i början av juli 2021. Totalt ska Stena Line lansera två nya färjor och öka kapaciteten med 30 % på linjen under året.

Färjerederiet Stena Line avslöjade hösten 2020 sina expansionsplaner på Östersjön med nya, större och modernare fartyg på de båda lettiska linjerna, Nynäshamn-Ventspils och Travemünde-Liepaja, under 2021.

Fredagen den 18 juni levererades det första av de två fartygen som ska trafikera Nynäshamn-Ventspils, Stena Scandica, vid skeppsvarvet Sedef i Turkiet. I början av juli gör färjan sin jungfrutur mellan Lettland och Sverige.

Leveransen av Stena Scandica är en viktig milstolpe i Stena Lines pågående expansion på Östersjön och med det nya fartyget kan vi fortsätta växa tillsammans med våra kunder. Under året sjösätter vi nya fartyg på båda linjerna från Lettland och ökar kapaciteten på Nynäshamn-Ventspils med 30 % och med 40 % på Travemünde-Liepaja, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

Det nya fartyget Stena Scandica byggdes 2005 och har tidigare seglat under namnet Stena Lagan på rederiets färjelinje mellan Belfast och Liverpool. Under året har fartyget förlängts med en 36 meter lång mittensektion och därmed fått 30 procent ytterligare fraktkapacitet, ett separat bildäck och totalt 88 nya hytter ombord. Fartygen modifieras också för effektiv genomkörande lastning och lossning. Interiören har moderniserats i enlighet med Stena Lines moderna ljusa skandinaviska design och kommer bland annat att erbjuda:

• 200 hytter, varav 88 nybyggda och ett flertal familjehytter och djurhytter.
  • Restaurang & Bar med havsutsikt samt ett café för lättare måltider
  • Flertalet loungeområden med bekväma fåtöljer och TV-skärmar
  • Soldäck utomhus för att uppleva den friska havsluften sommartid
  • Digitala infoskärmar och dygnet-runt-öppen gästservice
  • Wi-Fi tillgängligt i alla publika utrymmen
  • 120 kvadratmeter stor butik med ett stort sortiment av mode, parfym, konfektyr och dryck.

Fartygsfakta om de nya fartygen på Nynäshamn-Ventspils:
Namn: Stena Scandica & Stena Baltica
Byggda: År 2005 vid skeppsvarvet Cantiere Navale Visentini
Modifierade/förlängda: År 2020/2021 vid skeppsvarvet Sedef i Tuzla, Turkiet
Längd: 222 meter
Passagerarkapacitet: 970
Fraktkapacitet: 2 875 längdmeter + separat bildäck
Hyttkapacitet: 202

För mer information, kontakta:
Carl Mårtensson, Presschef Stena Line
+46 (0)704 85 83 32 eller carl.martensson@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 17 linjer i norra Europa som årligen gör 25 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 4,300 anställda och omsätter 10 miljarder. Mer information finns på  www.stenaline.com