Stena Lines nybyggen gör entré på Irländska Sjön

Efter sex års planering och konstruktion var det i mitten av januari dags för Stena Lines nya färja Stena Estrid att gå i trafik på linjen Dublin-Holyhead. Om en vecka är det dags för systerfartyget Stena Edda att göra entré på linjen mellan Belfast och Liverpool. Välkommen ombord på en virtuell rundtur.

Stena Estrid och Stena Edda är de två första av fem färjor av typen E-flexer som byggs åt Stena Line på Weihai Shipyard. Efter mer än sex års planering och konstruktion gick Stena Estrid i trafik på linjen mellan Dublin och Holyhead den 13 januari i år och nu är det snart dags för Stena Edda att göra sin jungfrutur på Belfast-Liverpool. Efter en månadslång resa från Weihai Shipyard seglade Stena Edda in i Belfast hamn på eftermiddagen den 26 februari. Under den kommande veckan testas de nybyggda färjelägena i både Belfast och Liverpool innan det är dags för jungfruresan den 9 mars. Med en kapacitet på 1 000 passagerare, 120 bilar och totalt 3 100 längdmeter fraktdäck tillför Stena Edda 40 % mer kapacitet jämfört med Stena Lagan, det fartyg hon ersätter. I början av 2021 får hon sällskap av systerfartyget Stena Embla på samma linje.

“Stena Estrid, Edda och Embla sätter en ny standard såväl för våra fraktkunder som för våra passagerare på Irländska sjön. Vårt skandinaviska arv syns tydligt på interiören och designen är ljus och luftig med flera stora panoramafönster. Dessutom är fartygen väldigt effektiva, både när det gäller lastning och lossning, men även när det gäller bränsleförbrukningen som är 25 % lägre än motsvarande färjor idag på de linjer de trafikerar, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line.

Förutom de tre nybyggena för Irländska sjön har Stena Line beställt ytterligare två större varianter av fartygstypen E-Flexer som ska levereras under 2022. Dessa färjor kommer att bli 240 meter långa, ha en lastkapacitet på 3 600 längdmeter och ta 1 200 passagerare. I dagsläget har Stena Line inte offentliggjort deras destination.

För mer information, kontakta:

Carl Mårtensson, PR-ansvarig på Stena Line, +46 (0)704858332 eller press@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor. Mer information finns på  www.stenaline.com

Snabbfakta

Den 9 mars gör Stena Lines nybygge Stena Edda sin jungfrufärd på linjen Belfast-Liverpool

Stena Estrid och hennes systerfartyg sätter en ny standard såväl för våra fraktkunder som för våra passagerare.
Niclas Mårtensson, VD Stena Line