Stena ny Port Partner till målgången av Volvo Ocean Race

Inför målgången av Volvo Ocean Race i Göteborg går Stena in som ny Port Partner och kommer öppna upp en del av kajområdet vid Masthugget och fylla den med roliga familjeaktiviteter, mat och möjlighet att titta på tävlingarna.

Stenakoncernen, med bolag som Stena Line och Stena Fastigheter i spetsen, stödjer målgången av Volvo Ocean Race 2014-2015 i Göteborg som Port Partner. Segelbåtarna som under nio månader rundat jorden väntas anlända mitt framför Danmarksterminalen söndagen den 21 juni och kommer därefter ligga förtöjda i vid Race Village i Frihamnen i en vecka. Ett In-Port Race sker på Göta Älv den 27 juni.

Masthuggskajen bredvid Stena Lines Danmarksterminal har en central placering för tävlingen och under veckan öppnar Stena därför upp sitt område för Göteborgare och besökare - och erbjuder blanda annat möjlighet att se tävlingarna, mat och familjeaktiviteter med seglingstema.

-          Det är fantastiskt kul att Volvo Ocean Race kommer hit så vi får visa upp vår vackra sjöfartsstad för den internationella publiken, säger Carl-Johan Hagman, VD för Stena Line. Stena älskar havet och självklart ställer vi upp och stöttar evenemanget. Vi planerar att erbjuda något kul för alla besökare och är mycket stolta över att bidra till en levande älv. Västkusten har verkligen många fina seglingsarrangemang att glädjas åt under sommaren med Volvo Ocean Race, Stena Match Cup Sweden, Tjörn Runt och Americas Cup kvalificeringar - med mera.

Stenas evenemangsområde i närheten av Masthugget/Järntorget kommer vara öppet under under Volvo Ocean Race-veckan. Stena Match Cup Sweden på Marstrand tar vid i direkt anslutning till då evenemanget i Göteborg stänger och håller sedan på fram till söndag den 5 juli.

För uppdaterad information om sommarens två veckor långa seglingsfest se:

För mer information, Jesper Waltersson, informationschef Stena Line, Tel +46 (0) 31 85 85 32 eller +46 (0) 704 85 85 32. jesper.waltersson@stenaline.com

Stena Line är ett av världens största färjerederier med runt 35 fartyg och 22 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena Sfären som har cirka 20 500 anställda och en årlig omsättning på över 50 miljarder kronor.