Stor säkerhetsövning ombord på Stena Nautica måndag 9/5

På måndag den 9 maj genomför Stena Line en stor säkerhetsövning med namnet ”Reidar” ombord på Stena Nautica vid Danmarksterminalen i Halmstad.

Övningsscenariot inkluderar en anlagd brand som snabbt eskalerar. Fartyget kommer då att evakueras via uppblåsbara rutschkanor och räddningsflottar, så kallade MES:ar (Marine Evacuation System). Räddningstjänsten från Halmstad kommer ombord för att bistå i brandbekämpningen. Svenska Sjöräddningssällskapet, Försvarsmakten och Kustbevakningen deltar med flera båtar liksom även lotsbåtar från hamnen. Det kommer också att finnas drönare på plats som filmar delar av övningen. Som statister deltar bland annat elever från olika sjöfartsskolor i Göteborg. Syftet är att övningen ska bli så verklighetstrogen som möjligt. Allt detta sammantaget innebär att det kommer att vara många fler båtar i hamnen än vanligt från cirka klockan 8 på morgonen och mycket aktivitet som kan uppmärksammas av allmänheten.

Media välkomnas att vara med under övningen med samling klockan 08.15, och det går bra att fotografera/filma förloppet. Det finns även möjlighet till individuella intervjuer med de bägge övningsledarna kapten Anders Körmark samt 2nd officer Sanna Niemann före övningen. Av säkerhetsskäl krävs föranmälan. Se program och kontaktuppgifter nedan.

Säkerheten kommer alltid först för Stena Line och övningar av olika scenarier som kan inträffa ombord genomförs regelbundet. Varje vecka året runt har besättningarna på alla Stena Linjes färjor säkerhetsövningar. Större övningar som måndagens ”Reidar” genomförs med några års mellanrum.

Räddningssystemet MES, Marine Evacuation System, har konstruerats för att snabbt kunna evakuera från fartyg. Med hjälp av två MES:ar samt fyra livbåtar, klarar Stena Nautica att snabbt evakuera hela fartyget, med cirka 900 passagerare. På ett par minuter är MES:arna, ett uppblåsbart system med rutschkanor och räddningsflottar, redo för att ta emot passagerare.

PROGRAM:

08:15

Individuell incheckning hos personalen som sitter i check in (medtag ID).

Därefter ombordstigning till fots via den förliga rampen. På rampen finns en person som skriver in alla som kommer och delar ut en orange väst som symboliserar att ni inte deltar i övningen. Säg där att ni ska träffa Jan-Eric Alcén, så blir ni visade rätt.

Av logistiska skäl måste alla medierepresentanter som vill stiga ombord på färjan anlända klockan 08.15, men det går bra att avvika när man vill.

08:30

Möjlighet till individuella intervjuer med övningsledarna kapten Anders Körmark samt 2nd officer Sanna Niemann samt med statister, ombord på Stena Nautica.

09:00

Frukost och briefing

10:00-13:00

Övningen pågår.

I första steget utbryter en anlagd brand.

MES:en (uppblåsbara rutschkanor med livflottar) utlöses någon gång mellan klockan 11:00-12:00

13:00 (ca)

Lunchbuffé serveras ombord.

ANMÄLAN OCH PRAKTISK INFORMATION:

Av säkerhetsskäl krävs att samtliga personer som vill besöka övningen är föranmälda.

Anmälan senast på måndag 9 maj klockan 08:00, men gärna så snart som möjligt, till Petra Amri på pa@ehrenbergsoerensen.com eller +45 31 61 48 54.

Observera att ID-kort eller pass måste uppvisas vid ankomst.

Kontaktperson på plats är kapten Jan-Eric Alcén, 073-942 16 40.

Övningsledare 2nd officer Sanna Niemann nås på 070-536 22 51 innan övningen samt efter att den är avslutad. Övningsledare kapten Anders Körmark nås på motsvarande sätt på 073-942 15 38.

För mer information, kontaka Stena Lines Group Press Office

+46 (0)31 85 85 32, press@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 18 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och till sjöss. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen, som har 15 700 anställda och en årlig omsättning om ungefär 37 miljarderMer information finns på  www.stenaline.com