Succéstart för Stena Lines nya färjelinje

Den 1 februari öppnade Stena Line färjelinjen Halmstad-Grenå med en stor invigningsfest som lockade fler än 8000 Halmstadsbor och såväl landshövdingen som ministrar till det nya färjeläget. Den nya linjen som siktar på att fördubbla både resande och frakt på fem år har fått en succéstart med bokningsökningar mellan 20 och 50 procent jämfört med föregående år.

Halmstadsborna gick man ur huse när Stena Line bjöd in till invigningsfest tillsammans med Hallands Hamnar och Halmstads kommun den 1 februari i år. Det varma mottagandet av den nya linjen och färjan Stena Nautica har fortsatt och Stena Line kan konstatera en succéstart den första månaden. Jämfört med samma tid föregående år, på den tidigare linjen mellan Varberg-Grenå, har resandet totalt ökat med 20 % på den nya linjen.

Stena Line konstaterar även att bokningsläget framåt visar att succéstarten fortsätter. För resor bokade från Sverige är bokningsläget fram tills sommaren upp 20 % och även sommarmånaderna visar en ökning jämfört med föregående år. För de som bokar både båtresa och boende är det främst Aarhus och Legoland som lockar.

”Det känns fantastiskt kul att den nya linjen både fått ett så fint mottagande i Halmstad och vi ser fram emot vår första högsäsong för den nya linjen, säger Julia Kronberg, Travel Commercial Manager på Stena Line.

Hon avslöjar också att Stena Line planerar ytterligare ett ”öppen båt”-tillfälle i Halmstad under våren men att det ännu inte är bestämt exakt när.

”Vi får vänja oss vid att höra mer danska”

Från den danska sidan ser bokningsläget för våren ännu bättre ut. Totalt är det 50 % fler bokningar från Grenå till Halmstad än samma period föregående år.

”Danskarna har upptäckt den nya linjen och destinationen Halmstad. Totalt handlar det om tusentals fler danska turister som planerar att resa hit bara i vår. Det visar vilken styrka det är att jobba tillsammans över gränserna för att växa tillsammans på båda sidorna av den nya Kattegattregionen, säger Julia Kronberg.

På Destination Halmstad har arbetet med att marknadsföra Halmstad för danska turister också dragit igång. Bland annat pågår kampanjen ”Strandliv vs Vildmarksliv” i sociala medier i Danmark samt att delar av hemsidan har översatts till danska för att besökarna lättare ska hitta rätt. https://www.destinationhalmstad.se/dk

”Vi får vänja oss vid att höra mer danska på stan, stranden och i skogen framöver. Det känns väldigt spännande att marknadsföra Halmstad som destination mot en helt ny region i Danmark som har fler än en miljon potentiella besökare”, säger Marcus Andreasson, Marknadschef på Destination Halmstad.

Fraktavdelningen är förväntansfull

Mer än hälften av Stena Lines verksamhet består av frakt och även på fraktavdelningen är tongångarna positiva.

”Vi transporterar de volymer vi förväntat oss både från den svenska och danska sidan. Vi är väldigt optimistiska inför framtiden för det finns ett tydligt intresse från marknaden att undersöka nya transportlösningar i och med öppnandet av den nya linjen. Vi konkurrerar med tre starka kort, tid, pengar och ett lägre koldioxidavtryck än broarna, säger Dan Röding som ansvarar för fraktverksamheten på Stena Lines Danmarkslinjer.

Fakta om den nya färjelinjen:
Den nya färjelinjen mellan Halmstad och Grenå i Danmark öppnades den 1 februari och ersatte den tidigare linjen mellan Varberg och Grenå. Stena Line räknar med att fördubbla både frakt- och passagerarvolymerna på linjen inom fem år. Färjelinjen trafikeras av den 135 meter långa RoPax-färjan Stena Nautica med en kapacitet för 900 passagerare och 324 bilar (1265 längdmeter).

Fakta om Kattegattalliansen
I oktober 2019 undertecknades ett avtal mellan Halmstads och danska Norddjurs kommun som ska öppna möjligheter för nya samarbeten på båda sidor av Kattegatt. Dessa blir möjliga genom Stena Lines nya färjelinje till Grenå.

För mer information, kontakta:

Carl Mårtensson, Presschef Stena Line, +46 (0)704 85 83 32, carl.martensson@stenaline.com

Marcus Andreasson, Marknadschef Destination Halmstad, +46 (0)721 50 35 22, marcus.andreasson@halmstad.se

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 20 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 15 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 35 miljarder kronor. Mer information finns på  www.stenaline.com

Snabbfakta

Stena Lines linje mellan Halmstad och Grenå har fått en succéstart med bokningsökningar mellan 20 och 50 procent jämfört med föregående år.

Marcus Andreasson, Marknadschef Destination Halmstad