Svenskarna valde bilsemester i sommar

Bilsemester är sommarens succé på Stena Line. På bilsemesterlinjen Göteborg-Kiel har såväl antalet passagerare som bilar ökat kraftigt jämfört med i fjol.

Drygt 46.000 svenskar och nästan 13.000 bilar reste med Stena Lines Kielfärjor under sommarens högsäsong (från midsommar till och med augusti). Det är en kraftig ökning jämfört med fjolåret. Antalet svenska passagerare ökade med 8 procent och antalet bilar med 11 procent i jämförelse med samma period år 2008. Framförallt är det en kraftfull uppgång under den senare delen av säsongen som bidragit till ökningen. - I år kom bokningarna väldigt sent och med tanke på att vi har stora färjor som ganska sällan är helt fullbokade gynnar det oss jämfört med charter- och flygbolagen vars flighter snabbare blir fulla. Det gör att vi kan erbjuda kunderna en större flexibilitet i sin planering. Vi seglar ju dessutom varje dag, säger Claes Berglund, linjechef för Stena Lines linje mellan Göteborg och Tyskland. Inför årets högsäsong gjorde Stena Line sin största satsning på bilsemester någonsin. Tillsammans med dotterbolagen Sembo och Scandlines AB lanserade rederiet över 1800 boenden på fler än 250 resmål runt om i Europa, från pärlor i närområdet i Danmark, Tyskland och Polen till mer långväga bilsemesterresmål som Adriakusten, Kroatien och franska rivieran. Satsningen bar frukt, bilsemester har varit väldigt populärt i sommar. - Svenskarna blir alltmer resvana och skräddarsyr sina egna resor utifrån intressen, restid, tempo och budget. Den här trenden i kombination med att vi erbjuder väldigt fördelaktiga priser på bilsemesterpaket har bidragit till den kraftiga ökningen, säger Claes Berglund. Totalt på linjen mellan Göteborg och Kiel reste drygt 150.000 passagerare och knappt 40.000 bilar under högsäsongen.