Svenskarna vill ta med Zlatan på semestern

Igår sköt Zlatan Sverige en bra bit på väg mot EM. Men skulle det inte gå vägen kan han säkert få lift till Polen och Ukraina ändå. Stjärnspelaren toppar listan över fotbollsspelare svenskarna helst vill bjuda med på bilsemestern. Damspelarna är dock större favoriter än herrarna. Det visar Stena Lines senaste resebarometer som kartlägger svenska folkets semestervanor.

Zlatan är inte bara Sveriges bästa fotbollsspelare – han är även bästa sällskapet på bilsemestern om svenska folket får säga sitt. Zlatan får 32 procent av rösterna – mer än dubbelt så stort stöd som de gemensamma tvåorna på listan, Lotta Schelin och Caroline Seger, som får 12 % var. Kvinnorna dominerar dock toppfem-listan där också Caroline Seger slår sig in på plats nummer fem, strax efter Kim Källström på fjärde plats.

Resebarometern visar även att var femte svensk har eller ska välja resmål efter ett idrottsevenemang. Fyra procent svarar att man gjort det åtskilliga gånger, åtta procent säger att man gjort det en gång och sex procent att det man planerar en sådan resa.

Den 26 juni till den 17 juli avgörs dam-VM i Tyskland. Nästa år är det dags för EM i Polen och Ukraina. Det innebär att tusentals svenskar kommer att se världsfotboll på läktarplats, så nära hemmaplan man kan komma. Stena Line har redan börjat få förfrågningar om fotbolls-EM nästa år. Men redan i sommar spelar Sverige mästerskap i ett grannland.

– Många som ska till sommarens VM reser med våra fartyg. Det är också en unik chans för bilsemestrande svenskar på väg ner i Europa att få uppleva ett stort idrottsevenemang och förhoppningsvis få fira tillsammans med glada svenska fans, säger Claes Berglund, chef för Stena Lines Tysklandslinje.

Stena Line, Göteborg, 8 juni 2011

För mer information och bilder, kontakta Dag Thyselius, PR-ansvarig Stena Line. Telefon 031-85 83 32 eller 0704-85 83 32. E-post: dag.thyselius@stenaline.com

Fakta Stena Lines Resebarometer:

Stena Lines Resebarometer har genomförts av undersökningsföretaget ScandInfo på uppdrag av rederiet Stena Line. Undersökningen genomfördes i februari 2011. Urvalet av respondenter representerar den svenska befolkningen mellan 18-70 år. Sammanlagt har 1000 personer svarat på ett 20-tal frågor med hjälp av internetintervjuer. Internetpanelen bygger på ett slumpvis sannolikhetsurval och ingen av deltagarna är självrekryterade

Resultat Resebarometern 2011

Vilken svensk fotbollsspelare skulle du helst åka på bilsemester med?

1. Zlatan Ibrahimovic, 32 procent

2. Lotta Schelin, 12 procent

3. Josephine Öqvist, 12 procent

4. Kim Källström, 11 procent

5. Caroline Seger, 9 procent

Har du valt resmål efter idrottsevenemang?

– Ja, åtskilliga gånger, 4 procent

– Ja, vid ett tillfälle, 8 procent