Unik logistiklösning snart i hamn

– Satsningen väntas ge positiva effekter på såväl miljön som svensk import och export

Verköhamnen i Karlskrona, med sitt fördelaktiga geografiska läge, länkar samman Sverige med länderna i öst och vidare söderut. Tack vare ett unikt samarbete mellan tre av marknadens ledande aktörer inom transport och logistik, Stena Line, Green Cargo och Logent, effektiviseras nu logistikkedjan till och från Östeuropa. Förhoppningen är att satsningen ska ge ett rejält lyft för svensk export och främja den lokala företagsverksamheten i landet.

Stena Line storsatsar tillsammans med Logent och Green Cargo på skräddarsydda logistiklösningar då Verköhamnen i Karlskrona placeras på kartan som en av Sveriges viktigaste knutpunkter. Frågan om en intermodal lösning, vilket innebär utnyttjande av flera transportsätt, har varit på tapeten under en längre tid och skrider nu till verket då upprustningen av järnvägen till terminalen är klar.

Medan Stena Line är länken mellan Karlskrona och Gdynia i Polen så når Green Cargo, via järnväg, terminaler i hela Sverige och över gränsen till Norge. Logent står för logistiken i hamnen och på kombiterminaler, vilket innebär mervärden så som packning och hämtning av varor.

I och med denna lösning kommer Logent att fungera som gränssnittet mellan fartyg, tåg och lastbil – en värdefull länk i transportkedjan. För Green Cargo innebär Verköhamnen i Karlskrona att man expanderar sitt erbjudande till de ost- och sydostliga delarna av Europa. Möjligheten att kombinera olika typer av lastbärare på tågen gör lösningen miljösmart och kostnadseffektiv med målet att i framtiden minska lastbilstrafiken på vägarna. En annan positiv effekt är att fler lokala företag runt om landet nu erbjuds alternativa transportmöjligheter för att möta de ökande miljökraven.

Karlskrona Baltic Port ägs gemensamt av Stena Line och Karlskrona kommun, där Stena Line är huvudägare.

– Att koppla järnvägen med vårt paneuropeiska nätverk av hela 23 stycken sjörutter ger våra kunder en effektiv och smidig logistiklösning. Med våra samarbetspartners i Karlskrona kan vi nu tillsammans erbjuda en mycket stark produkt. Vi jobbar kontinuerligt med att expandera vårt nätverk, och med den erfarenhet vi har från liknande projekt ute i Europa ser vi här en förstärkning av Karlskrona som modernt transportnav i Skandinavien, säger Björn Petrusson, Group Freight Director på Stena Line.

För mer information, kontakta:

Janine Sjöö, Informationsansvarig på Stena Line, tel + 46 (0) 704 85 85 51 eller mail janine.sjoo@stenaline.com