Minska antibiotikaanvändningen vid livmoderinflammation

Är det verkligen nödvändigt att använda bredspektrumantibiotika vid akut livmoderinflammation? Det ska Renée Båge, veterinär vid SLU, ta reda på med hjälp av 210 000 kr från Stiftelsen Lantbruksforskning.

Att använda antibiotika vid akut livmoderinflammation räddar oftast livet på kon. Men det har blivit allt vanligare att använda bredspektrumantibiotika istället för penicillin, vilket ökar risken för antibiotikaresistens.

Renée Båge kommer att ta prov på 100 kor med akut livmoderinflammation för att ta reda på vilka bakterier som orsakar inflammationen och om rent penicillin kan användas istället för bredspektrumantibiotika vid behandlingen.

Resultaten ska utgöra underlag för veterinärernas och Svensk Mjölks policy för antibiotikaanvändning.

Pengarna till projektet kommer från Stiftelsen Lantbruksforsknings program för mjölkforskning. Det är Sveriges mjölkbönder som själva bidrar till forskningen genom de insamlande företagen Arla, Gäsene Mejeri, Norrmejerier, Gefleortens, Milko och Skånemejerier. Medel kommer även från återförda miljöskatter.

Forskare ansöker om finansiering från Stiftelsen Lantbruksforskning vars beslutsgrupper beviljar medel för forskningsprojekt som lantbruksnäringen kan ha nytta av inom en nära framtid. Varje forskningsprogram har en sådan beslutsgrupp knuten till sig som består av lantbrukare, forskare, rådgivare och andra experter från lantbruksnäringen.

För ytterligare information kontakta:

Nilla Nilsdotter-Linde, forskningssekreterare Stiftelsen Lantbruksforskning
nilla.nilsdotter-linde@lrf.se