Nytt projekt ska bana väg för egen gas i traktorn

Ett nytt forskningsprojekt ska undersöka förutsättningarna för att använda egenproducerad biogas med lägre metanhalt till gårdens traktorer. Om projektet blir framgångsrikt kommer det förbättra möjligheterna att få avsättning för restprodukter, sänka kostnader och ersätta fossilt bränsle.

Forskarna som ska genomföra projektet tror att traktorer skulle kunna drivas lika bra, eller till och med bättre, med biogas som har en metanhalt på mellan 80 och 90 procent i stället för dagens 96 till 98 procent. En del av projektet är att ta reda på den optimala metanhalten vid olika förhållanden.

-          Det kostar mer att uppnå en högre metanhalt och kostnaden ökar ju högre renhet man kräver säger Gunnar Larsson, forskare på SLU. Genom att nöja sig med en lägre metanhalt sänks både kostnaden och energiförbrukningen. Då blir egenproducerad biogas mer attraktivt som traktorbränsle.

En annan del av projektet är att undersöka om det kan uppstå någon typ av problem vid reningen eller vid körning på biogas med lägre metanhalt.

Projektet består av modellberäkningar och praktiska mätningar som görs både när gasen produceras och när den används i traktorn. Forskarna kommer att genomföra projektet i samarbete med SMP Svensk Maskinprovning som genomför tekniska mätningar, Biosling som tillverkar uppgraderingsanläggningar för biogasanläggningar och traktortillverkaren Valtra.

Projektet är planerat att genomföras under 2 år och finansieras med 780 452 kronor genom Stiftelsen Lantbruksforsknings bioenergiprogram.

Linda Hedlund, Stiftelsen Lantbruksforskning
telefon 0706-02 90 47