Pressmeddelande onsdagen den 6 april 2011 Bekämpningsmedels påverkan på anställda inom trädgårdsnäringen.

Stiftelsen Lantbruksforskning har beviljat 1,7 miljoner kronor till Lunds Universitet för att undersöka hur anställda inom trädgårdsnäringen påverkas av att varje dag hantera bekämpningsmedel.

Hur påverkas anställda inom trädgårdsnäringen av att exponeras för bekämpningsmedel som de hanterar dagligen? Forskarna kommer bland annat att ta urinprov, studera huden, göra allergiprov och kolla andningsfunktion hos 50-75 personer som är anställda i trädgårdsföretag. Resultaten av mätningen av bekämpningsmedelsrester i urinen och övriga undersökningar kommer att jämföras med befolkningsgrupper som inte hanterar bekämpningsmedel i yrket.

Inom ramen för studien kommer man även att genomföra en informationskampanj om hur man skyddar sig när man jobbar med bekämpningsmedel.

Överläkare Margareta Littorin på avdelningen för arbets- och miljömedicin vid Lunds Universitet kommer att leda studien.

Pengarna till projektet kommer från Stiftelsen Lantbruksforsknings forskningsprogram för ”Lantbrukets hållbara tillväxt och lönsamhet”.

Forskare ansöker om finansiering från Stiftelsen Lantbruksforskning vars beslutsgrupper beviljar medel för forskningsprojekt som lantbruksnäringen kan ha nytta av inom en nära framtid. Varje forskningsprogram har en sådan beslutsgrupp knuten till sig som består av lantbrukare, forskare, rådgivare och andra experter från lantbruksnäringen.

För ytterligare information kontakta:

Kjell Ivarsson, forskningssekreterare Stiftelsen Lantbruksforskning
kjell.ivarsson@lrf.se