Pressmeddelande torsdagen den 17 mars 2011 Logården sammanställer sin kunskap

Stiftelsen Lantbruksforskning har beviljat 210 000 kronor till Hushållningssällskapet i Skaraborg för en sammanställning av deras erfarenheter av integrerad odling på Logården i Grästorp.

På Logården har Hushållningssällskapet under de senaste 20 åren arbetat med integrerad odling som innebär att odla med en sund växtföljd samtidigt som man minskar bearbetningen av jorden och användandet av kemiska bekämpningsmedel.

I samband med att EU kommit med ett direktiv om integrerat växtskydd vill Logården sammanställa goda och dåliga erfarenheter från den integrerade odlingen på Logården och andra gårdar i ett forskarnätverk.

Pengarna till projektet kommer från Stiftelsen Lantbruksforsknings forskningsprogram för Fältförsök och metodutveckling.

Forskare ansöker om finansiering från Stiftelsen Lantbruksforskning vars beslutsgrupper beviljar medel för forskningsprojekt som lantbruksnäringen kan ha nytta av inom en nära framtid. Varje forskningsprogram har en sådan beslutsgrupp knuten till sig som består av lantbrukare, forskare, rådgivare och andra experter från lantbruksnäringen.

För ytterligare information kontakta:

Kjell Ivarsson, forskningssekreterare Stiftelsen Lantbruksforskning
kjell.ivarsson@lrf.se