Dina Försäkringar blir ny huvudpartner till Läxhjälpen!

Från höstterminen 2021 blir Dina Försäkringar ny huvudpartner till Läxhjälpen. Dina Försäkringar kommer stötta Läxhjälpens nationella verksamhet. Ambitionen är att tillsammans öka förutsättningarna för att fler elever i hela landet ska få ta del av Läxhjälpsprogrammet och klara grundskolan.

Vi är idag väldigt stolta över att kunna presentera Dina Försäkringar som ny huvudpartner till Läxhjälpen. Under förra läsåret saknade 16 480 niondeklassare i Sverige gymnasiebehörighet. Läxhjälpen bedriver, tack vare stöd från näringslivet och offentlig sektor, ett strukturerat och resultatfokuserat Läxhjälpsprogram för att hjälpa elever att höja sina betyg för att komma in på gymnasiet.

Med ett gott samarbete och monetärt stöd kommer Dina Försäkringar stötta Läxhjälpens nationella verksamhet under tre låsår. En del av stödet kommer också vara fokuserat till det digitala Läxhjälpsprogrammet. Med stödet från Dina Försäkringar kommer fler elever få den stöttning de behöver för att nå gymnasiebehörighet, höjda betyg och ökad lust att studera vidare.

"Vi är oerhört stolta att inleda ett långsiktigt samarbete med Dina Försäkringar. Ett samarbete som kommer att ha positiv påverkan på skolresultaten i flera delar av landet. Tillsammans jobbar vi nationellt, men med lokal förankring för att fler elever ska klara skolan." - Henrik Szabo, generalsekreterare

"Läxhjälpen hjälper ungdomar i en fas i livet där mycket står på spel, de ger ungdomar framtidstro och det vill vi vara med och stötta och bidra till. Stiftelsen arbetar även med att förebygga utanförskap, främja psykisk hälsa och inkludering och det är viktiga frågor för oss. Vi är övertygade om att allt det här tillsammans bidrar till att bygga ett tryggare och starkare samhälle." - Gunilla Svensson, vd på Dina Försäkring AB.

Om Läxhjälpen
Stiftelsen Läxhjälpen är en icke vinstdrivande stiftelse som bedriver ett riktat och resultatfokuserat Läxhjälpsprogram för högstadieelever som riskerar att inte klara skolan, så att de når gymnasiebehörighet med självförtroende inför framtiden. Med en bevisad effekt för målgruppen tillhandahålls Läxhjälpsprogrammet i samverkan med näringsliv, stiftelser och kommuner från Malmö i söder till Umeå i norr, i 62 skolor med resultat som ligger under rikssnittet och i områden där behovet är som störst.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Ebba Myrsten, regionchef Stiftelsen Läxhjälpen, 072-301 69 70, ebba@laxhjalpen.se

www.laxhjalpen.se
www.facebook.com/laxhjalpen