Renässansen för Taubes liv och verk är inledd

Report this content

Intresset var stort när Stiftelsen Taubes Värld lanserades på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg. Av de fyra stiftarna medverkade Benny Andersson på plats och bjöd på livemusik, medan Sven-Bertil Taube, Håkan Hellström och Björn Ulvaeus deltog med hälsningar under scenprogrammet. Lanseringen är startskottet för stiftelsen, som kommer att vara en mycket proaktiv aktör och bland annat visa Astris och Everts konstnärskap på ett nyskapande sätt.

Evert och Astri Taube Foto Lennart Nilsson SvD

Ett varierat Scenprogram
Det var fullsatt i Taubesalen när det var dags att lansera den nya stiftelsen som ska föra arvet efter Taube vidare. Dagens värdpar och två av initiativtagarna, Katarina Tideström och David Anthin, inledde programmet med att beskriva bakgrunden till stiftelsen. Därefter presenterade sig stiftelsens styrelse och ordförande Christina Backman formulerade ändamålet med stiftelsen:
”Stiftelsen Taubes Värld ska bevara, utveckla och öka kunskapen om och främja minnet av Evert och Astri Bergman Taube. Närmast talar vi då om kulturaktiviteter som knyter an till konst, musik, litteratur och scenkonst. Men vi kommer också titta närmare på många andra typer av aktiviteter, såsom bidrag till utbildning och undervisning samt främjande av vetenskaplig forskning”.

Peter Hjrne Maria Taube Christina Backman Stehpan Tolstoy styrelsen Stiftelsen Taubes Vrld  Fotograf Kalle Sanner

Martin Nyström, en annan av initiativtagarna till stiftelsen, presenterade inslag från några av stiftarna:
Sven-Bertil Taube uttalade sig via telefon från London: ”Jag är väldigt glad att få vara med som stiftare i det här sammanhanget, för det är ju frågan om att sprida Everts verk och även Astris konst till kommande generationer. Det som gör att nya generationer kan attraheras av Everts sånger och dikter är att de leder, berikar och tröstar på ett sätt som berör alla människor i olika situationer. Evert sa själv till mig, att utan sång som går till hjärtat kan människan inte leva”.

Håkan Hellström hälsade med följande rader:
”Det fanns små hål i den grå Göteborgs skyn. Och därbakom, där var skyn klarblå.
Everts musik gjorde sådana där små hål. Kikhål ut till en större värld.
Där utanför fanns äventyr, skeppsbrott, kärlekar, romantiska misslyckanden och oändliga möjligheter.

Och jag tänkte att allting, eller åtminstone nånting, av det där väntade på en.
Vad vore livet annars annat än en torftig sörja av tidiga mornar, läxor, vattenpölar och våta skor.
Jag minns att jag alltid hoppades att allt Evert sjöng om skulle vara sant.
Att det inte skulle vara påhittat.
Nu vet jag.
Precis som alla stora berättelser och sagor som nått hela vägen in i en.
Det är alltid sant.
Det har bara inte hänt än”.

Benny Andersson och Hkan Hellstrm tv av stiftarna Fotograf Kalle Sanner

Björn Ulvaeus, som förutom att han delar Taubes engagemang för humanism, upplysning och en bättre värld motiverar sin medverkan som stiftare så här: ”Därför att det känns som att de unga generationerna inte vet vem han är och för mig är han Sveriges största singer/songwriter genom tiderna”.

Vid flygeln framförde Benny Andersson Evert Taubes ”Som stjärnor små” innan det var dags för framåtblickande. Vad ska nu Stiftelsen Taubes Värld göra?
David Anthin och Katarina Tideström nämnde några tänkbara samarbeten och projekt för framtiden. Många olika aktörer, såsom bland annat Sjöfartsmuseet, Taubesällskap över hela världen, Taubearkivet i Göteborg med flera har alla uttalat ett starkt intresse för att både bevara och utveckla det kulturarv där Taube är i absolut fokus. Ambitionen finns också att skapa en fysisk plats för att göra de relevanta samlingarna tillgängliga för en bred publik, liksom filmproduktionerna från Evert Taubes Värld.

Stiftelselanseringen avslutades med ett musikaliskt inslag då den persiske musikern Päyam Tabatabayi framförde en egen tolkning av ”Ballad om briggen ´Blue Bird´av Hull”, vilken övergick i att Peter Nordahl framförde ”Så skimrande var aldrig havet” med sång av elvaåriga Ines Sedig.

Därigenom befästes även Evert Taubes budskap om hur angelägen han var att bygga broar mellan olika kulturer, hans tidlöshet och förmåga att se bortom gränserna och slutligen hans längtan efter skönhet och mening.

Bilder ovan:
1. Evert och Astri Taube: Fotograf: Lennart Nygren/TT.
2. Styrelsen, Stiftelsen Taubes Värld, Peter Hjörne, Maria Taube, Christina Backman (ordförande), Stephan Tolstoy; Fotograf: Kalle Sanner.
3. Två av stiftarna – Benny Andersson och Håkan Hellström; Fotograf: Kalle Sanner.

Gster i Taubesalen

Katarina Tidestrm och Gunnar Bjursell

Initiativtagarna Katarina Tidestrm Christian Hobohm David Anthin Martin Nystrm Claes Leyon

CarlEinar Hckner

David Anthin Benny Andersson

Jrgen Brling Pyam Tabatabayi Peter Nordahl

4. Mingelbilder från lanseringsdagen 2020-01-31; Fotograf: Tommy Holl.

Presskontakt för ytterligare information och bilder:
Birgitta Plyhm
PR, Stiftelsen Taubes Värld

birgitta@plyhm.se

Om Stiftelsen Taubes Värld
Giftermålet mellan Evert Taube och Astri Bergman sammanflätade två unika konstnärer. Tillsammans skapade makarna Taube under mer än 50 år ett ovärderligt kulturarv, oändligt rikt, vackert och tidlöst. Det är ett kulturarv som är öppet mot världen, som bottnar i traditionen, men som också sträcker sig mot framtiden.

Stiftelsen Taubes Värld är en proaktiv aktör som kommer att ta initiativ till att, i samarbete med andra aktörer, visa Everts och Astris konstnärskap på ett nyskapande sätt. Stiftelsen lanserades den 31 januari 2020 och har sitt säte i Göteborg. Initiativet till stiftelsen togs av gruppen bakom Konsten att se långt AB, dvs Claes Leyon, Martin Nyström, David Anthin, Katarina Tideström och Christian Hobohm. www.stiftelsentaubesvarld.se

Faktabakgrund Stiftelsen Taubes Värld
Stiftare: Sven-Bertil Taube, Håkan Hellström, Björn Ulvaeus och Benny Andersson.
Styrelse:  Christina Backman, ordförande, Maria Taube, Peter Hjörne och Stephan Tolstoy.
Initiativtagare: Claes Leyon, Martin Nyström, David Anthin, Katarina Tideström, Christian Hobohm och Sture Carlsson  - Konsten att se långt AB. www.konstenattselangt.se

Taggar:

Snabbfakta

Intresset var stort när Stiftelsen Taubes Värld lanserades på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg. Av de fyra stiftarna medverkade Benny Andersson på plats och bjöd på livemusik, medan Sven-Bertil Taube, Håkan Hellström och Björn Ulvaeus deltog med hälsningar under scenprogrammet. Lanseringen är startskottet för stiftelsen, som kommer att vara en mycket proaktiv aktör och bland annat visa Astris och Everts konstnärskap på ett nyskapande sätt.

Citat

Christina Backman, ordförande Stiftelsen Taubes Värld.