Allt du behöver veta inför Stockholm Pride 2022

Stockholm Pride är äntligen tillbaka fysiskt och är fulladdat med programpunkter och uppträdanden. Här hittar du highlights från programmet från alla olika områden och praktisk information om öppettider och biljetter.

Årets tema: ”Dags att bekänna färg”

Årets låt: “Dancing on a Rainbow” med Johan Huumo

Årets dogtag: Årets dogtag är ett multianvändbart smycke designat av Tone Sekelius

Biljetter: tickster.se

Program: program.stockholmpride.org

Pride Park, onsdag – lördag, 14.00-00.00

Som tidigare år så är Pride Park på Östermalms IP och alla programpunkter är öppna för den som har biljett till festivalen. Nytt för i år är området Pride Family för våra yngsta besökare med familjer. Kom och spela kubb, lyssna på sagor, pyssla, hoppa hoppborg, spela basket, pingis, sagostund och mycket mer!

Onsdag 3/8
Invigning med tal av handbollsspelaren Loui Sand. Under kvällen uppträder artister som Cornelia Jakobs, Icona Pop, Moa Lignell, Tami T, Elwin Heikkinen, Bishat, Tomas Kaya, Rönninge Show Chorus och Johan Huumo med årets pridelåt ”Dancing on a Rainbow”.

Torsdag 4/8

Torsdagskvällen inleds med årets regnbågssångare Rickard Söderberg som sedan leder en toppad opera-singalong där 25 av Sveriges största operasångare från tunga operahus över hela världen ansluter för att leda publiken i allsång. Därefter drar den traditionsenliga schlagerkvällen igång med artister som Tone Sekelius, Afrodite, Linda Bengtzing och många fler.

Fredag 5/8

Kl. 15.00 håller RFSL en partiledardebatt på Stora scenen, i år på ny arena, i Pride Park. På kvällen blir det drag- och burleskgala med namn som Cherry Wilder, Imaa Queen och Miss Tobi

Lördag 6/8

Efter paraden blir det en fullspäckad avslutningskväll med uppträdanden från bland andra Kool & the Gang, Mandy Rich, Melanie Wehbe och Eurovisionvinnarna från Ukraina, Kalush Ochestra

Pride House, måndag – fredag, 12.00-18.00

Pride House hittar du på Clarion Stockholm i Skanstull. Det är som vanligt ett späckat program av seminarier och samtal men också konstutställningar. Under hela veckan har även RFSL ministerutfrågningar. Nedan är några exempel på punkter som sker under veckan.

Måndag 1/8

Pride House invigs kl. 12.00 med tal av bland andra RFSU:s förbundsordförande Hans Linde och framträdande av Stockholms gaykör

Stolta föräldrar har ett seminarium vid 16.45 för att berätta om sin verksamhet och hur föräldrar kan stötta sina hbtq+-barn.

Kl. 16.00 håller Transammans “Grundkurs i trans för närstående” med socionomen och författaren Edward Summanen

Tisdag 2/8

RFSL Ungdom håller kl. 12.00 ett samtal om unga transpersoner och hur deras röster kan inkluderas i frågor som rör dem och deras rättigheter.

Kl. 12.00 arrangerar RFSL ett samtal mellan Lovise Brade från RFSL Stockholm och Sara Chamsine från Rainbow Muslims

Kl. 14.00 håller Stockholm Pride själva ett seminarium med och om hbtq+-diplomater. I denna panel deltar tre framträdande ambassadörer från USA, Storbritannien och Israel för att diskutera hur deras hemländer och ministerier arbetar kring inkludering av hbtq+.

Onsdag 3/8

Kl. 13.00 presenterar Myndigheten för arbetsmiljökunskap, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor och Diskrimineringsombudsmannen gemensamt sina nyutkomna rapporter om hbtq+-personers arbetsmiljö och levnadsvillkor.

Kl. 15.00 håller RFSL ett samtal om omvändelseförsök och deras kuratorers erfarenhet av att möta klienter utsatta för det.

Också kl. 15.00 håller RFSL Stockholm en punkt om att föreningen firar 50 år. Fem ordföranden från fem årtionden diskuterar och berättar om utvecklingen från då till nu.

Torsdag 4/8

Kl. 12.00 arrangerar Kyrkorna på Pride ” Kristen hederskultur – en giftig cocktail för HBTQI-personer”. Teologen och sociologen Erik Lundström berättar om sin studie.

Kl. 15.00 håller RFSL Stockholm ett seminarium om de särskilda utmaningar som queera ukrainska flyktingar upplevde i sitt hemland, samt det bemötande de får i Sverige när det gäller stöd.

Kl. 16.00 arrangerar Transammans föreläsningen “Transmamman”, om en mammas kamp som förälder till ett transsexuellt barn.

Fredag 5/8

För första gången delas Proud Colours-stipendiet ut till en ung eldsjäl som jobbar för att skapa förändring för hbtq+-personer i Sverige. Det sker kl. 13.00.

Kl. 13.00 ges en möjlighet att gå bakom kulisserna på Stockholm Pride när delar av styrelse och volontäransvariga berättar om hur det egentligen går till att helt volontärt genomföra nordens största Pridefestival.

Kl. 14.00 håller Civil Rights Defenders ett seminarium om årets EuroPride som kommer gå av stapeln i Belgrad i Serbien senare i år. Representanter från teamet i Belgrad är på plats och berättar om deras erfarenheter och utmaningar.

Pride Parade, lördag 13.00-17.00

Stockholm Prides parad är Nordens största prideparad och ett evenemang som inte får missas! Paraden tågar genom Stockholm och är en glädjefylld och färgglad manifestation av kärlek och frihet, samt en demonstration för allas rätt att vara den du är. Paraden drar runt 45 000-50 000 deltagare, 200 ekipage, gågrupper och fordon samt beskådas av närmare en halv miljon människor på Stockholms gator och torg. Paraddeltagarna möts av feststämning med DJ vid paradens slut utanför Pride Park.

Paradrutten går att se här: https://www.stockholmpride.org/evenemang/pride-parade/

Pride Ung och Pride City

Pride Ung håller till på Lava i Kulturhuset vid Sergels torg. Här kan besökare trycka på textil, göra pins, måla naglarna i regnbågsfärger, fotografera sig i selfiestudion eller skapa en banderoll till paraden. Pride Ung har även programpunkter i Pride House, Clarion Stockholm i Skanstull. På måndagen kl. 14.00 hålls också ett bok-/seriesamtal om populära Heartstopper.

I programmet för Pride City finns många event runt om i Stockholm, men även i år arrangeras även digitala programpunkter. Några exempel på programpunkter nedan.

På biograf Zita är det pridetema hela veckan, programmet finns här: https://zita.se/pride-pa-zita

Rinkeby-Tensta firar Pride hela veckan på bland annat Rinkeby torg och Kista bibliotek. Programmet för veckan finns här: https://map.qx.se/?event=24490&city=74

Hallwylska museet anordnar en stadsvandring på fredag kl. 15.00 om de anonyma kontaktytor som fanns och hur de användes i en tid då samkönade relationer var olagliga.

Läs mer om pressackreditering för årets festival här: https://www.stockholmpride.org/pressackreditering-for-stockholm-pride-ar-nu-oppen/

Stockholm Pride

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival. Sedan 1998 arbetar vi för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. Föreningen Stockholm Pride är en ideell organisation. Allt arbete med festivalen sker på volontär basis. Föreningens syfte är att årligen arrangera festivalen Stockholm Pride. Under 2022 arrangeras Stockholm Pride mellan den 1 augusti till 7 augusti.