Chokladprovare kvalitetssäkrar kartongen på Stora Enso Fors Bruk

På Fors Bruk utanför Avesta finns det medarbetare som har den lite udda arbetsuppgiften att provsmaka choklad. Det är en del i brukets kvalitetsarbete.

En stor del av kartongen som tillverkas på Fors Bruk används till förpackningar för livsmedel och då är det viktigt att kartongen är fri från bismak. Den måste vara helt lukt- och smakfri när den levereras till kunderna runt om i världen.

”Avancerad teknik och instrument i all ära men i dagsläget finns inget som slår de mänskliga organen när det kommer till att känna lukt och smak. Numera är det ett önskemål från kunderna att vi ska ha både en smakpanel och göra instrumentella tester av kartongen för att säkerställa att den uppfyller våra kvalitetskrav”, säger Ann-Sofie Eliasson, som är ansvarig för smakpanelen på Fors Bruk.

Smakpanelen på Fors Bruk har funnits i drygt 20 år, så det är en väl inarbetad analysmetod. Panelen består av 13 medarbetare. Det är medarbetare från utvecklingsavdelningen, inköp och laboratoriet som ingår i panelen. Deltagarna ingår i panelen för att de tycker det är intressant och att de känner att de bidrar till verksamheten, som en kvalitetssäkrare av kartongprodukterna.

Tre dagar i veckan utför smakpanelen testerna. De tar cirka 15 minuter och sker i en särskilt utsedd lokal på bruket. Det är prover från produktionen på de båda kartongmaskinerna i Fors som testas. Det är viktigt att det är lugn och ro för paneldeltagarna under testmomentet för att de ska känna smakerna ordentligt. Panelen provsmakar choklad, som under två dygn förvarats med kartongproverna.

”Det är sällan som någon panelmedlem känner någon bismak. Kartongen från Fors håller hög kvalitet. Men om de upptäcker någon bismak så noteras detta och materialet stoppas, oftast innan det når kunden. Bismak kan uppstå från exempelvis vedråvaran eller någon processkemikalie”, förklarar Ann-Sofie Eliasson.

För att vara med i smakpanelen behöver man först göra vissa tester för att avgöra om man har tillräckligt bra lukt- och smaksinne. Det är inte alla personer som kan känna de små variationerna, som krävs för att ingå i panelen.

”Våra paneldeltagare är en viktig del i kvalitetskontrollen av våra kartongprodukter. Vi har några riktigt erfarna provsmakare, som har fått sällskap av några nykomlingar. Så vi har en bra mix i vår smakpanel”, konstaterar Ann-Sofie Eliasson.

FAKTA:
Det finns smakpaneler på fem enheter inom Stora Enso. I Sverige: Fors Bruk och Karlstad Research Centre. I Finland: Imatra Bruk, Imatra Research Centre och Ingerois Bruk.

BILDTEXTER:
1. Några av deltagarna i Fors Bruks smakpanel: Fr v bakre raden: Mikaela Åberg, Linn Engberg, Christer Johansson och Ulrika Bergkvist. Fr v mellersta raden: Ann-Sofie Eliasson, Linda Bäckström, Sofia Ehn och Hege Johansson. Fr v främre raden: Cathrine Wårheden och Angelica Inered.
2. Ann-Sofie Eliasson är ansvarig för smakpanelen på Fors Bruk.

FOTO:
STORA ENSO

FÖR MER INFORMATION:
Sara Kvarfordh, Regional Communication Manager, Stora Enso Consumer Board, 070-234 45 90

Stora Enso  är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder EUR.

Fors Bruk, utanför Avesta i Dalarna,  är en världsledande tillverkare av förpackningskartong för livsmedel och läkemedel, grafisk kartong för bokomslag och vykort samt cigarettkartong. Det finns 530 medarbetare på bruket. Produktionskapaciteten är 400 000 ton kartong per år.  Omsättningen uppgår till 530 miljoner EUR.

Taggar:

Citat