Internationellt framstående arkitektoniskt mästerverk vinnare av träarkitekturtävlingen Wood City

Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:s tävlingsbidrag “Stories” har utsetts till vinnare av arkitekturtävlingen för Wood City, ett stadskvarter av trä i världsklass som ska byggas av Stora Enso i samarbete med byggbolaget SRV på Busholmen i Helsingfors. Genom en tävling för särskilt inbjudna deltagare bland finska arkitekter har man försökt hitta en exceptionell och ekologiskt hållbar lösning för det krävande projektet Wood City som när färdigbyggt kommer att vara en förebild för urbant träbyggande och det senaste i miljövänlig finsk byggteknik.

”Formgivningen i Stories ger träarkitekturen i Wood City alla förutsättningar att få internationellt erkännande i linje med målet för tävlingen. Domarpanelen berömde den vinnande konstruktionens originalitet som bygger på enkelhet och det faktum att den kan reproduceras samt på ekonomiska aspekter under hela dess livscykel, och även möjligheten att hitta lösningar som kan skräddarsys på plats. Trä kommer att bli ett framträdande inslag i stadsbilden och panelen berömde särskilt det uttrycksfulla användandet av trä på gatunivå. Det sätt på vilket den vågformade designen av trätaket fortsätter genom fasaden på marknivå är exempellös”, säger EVP Hannu Kasurinen från Stora Enso Building and Living tillika domarpanelens ordförande om utslaget.

I bedömningen har särskild vikt lagts bland annat på nya arkitektoniska uttryck, lösningarnas funktionalitet och möjlighet till industriell produktion samt innovativ användning av strukturella träkonstruktioner. Dessutom utvärderade man utsläppen av koldioxid i de olika lösningarna. Enligt domarpanelen utnyttjade samtliga tävlingsbidrag mångfalden av konstruktionspotential i området. Bidragen hade hög standard och arkitekterna hade tagit till sig uppgiften väl.

”Konsekvensen av designtävlingen blir att vi kan bygga ett kvarter som saknar motstycke på Busholmen i Finland. Träbaserade lösningar kommer inte längre att begränsas till specialprojekt utan utvecklingen av lagar och föreskrifter kommer att underlätta användningen av trä på ett mer flexibelt sätt i olika projekt för flervåningshus samt affärs- och kontorsbyggnader. Detta kommer att ge oss möjligheter att planlägga och bygga levande miljöer på ett helt nytt, hållbart sätt”, säger SRV:s vice vd Timo Nieminen.

Den vinnande arkitektbyrån Anttinen Oiva Arkkitehdit kommer att formge Wood Citys kontors- och hotellfastigheter och blir projektets huvudarkitekt enligt markanvändnings- och bygglagen. Helsingfors stads bostadsproduktionsbyrå kommer att ordna separat upphandling om utformningen och konstruktionen av de bostadshus som byggs enligt stadsplanen till följd av arkitekturtävlingen i området.

Wood City ska ligga vid ingången till Busholmen på stadsdelens nordöstra sida. Stora Ensos strukturkoncept Urban MultiStorey™ som är baserat på massiva skivor och element av korslimmat trä (CLT) kommer att användas i träkonstruktionerna och vidareutvecklas tillsammans med SRV som får huvudansvaret för kvarterets uppförande. Det träbaserade stadskvarteret som är det största i sitt slag i Finland kommer att omfatta kontor, bostäder, hotell och affärsfastigheter. Byggnaderna får en total golvyta om 28 000 kvadratmeter och när de ritas och uppförs prioriterar man energieffektiva lösningar. Miljömålen för kvarteret kommer att uppnås bland annat genom användning av trä som konstruktionsmaterial och allmän energieffektiviteten i hela projektet.

Byggandet av Wood City är planerat att inledas i början av 2014. Det första som byggs är ett bostadshus och en parkering som beräknas vara färdiga i slutet av 2015. Enligt tidsplanen kommer byggandet av kontors- och hotellfastigheterna vara slutfört till slutet av 2016.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Hannu Kasurinen, EVP, Stora Enso Building and Living, tel.
+358 2046 21222
Matti Mikkola, SVP, Building Solutions, Stora Enso Building and Living, tel. +358 2046 21710
Timo Nieminen, vice vd, SRV, tel. +358 201 455 244
Päivi Kauhanen, Communication and Sustainability, Stora Enso Building and Living, tel.
+358 2046 21292
Taneli Hassinen, VP, Communications and Brand Management, SRV, tel. +358 201 455 200

Bilder och presentation a
v tävlingsbidragen:
www.woodcity.fi

www.storaenso.com/buildingandliving
www.srv.fi

Arkitekturtävlingen Wood City
Stora Enso och SRV arrangerade en arkitekturtävling mellan den 16 februari och den 14 augusti 2012 för att skapa kvarteret Wood City i samarbete med Helsingfors stad. Sex finska arkitektbyråer valdes ut att medverka i tävlingen för särskilt inbjudna deltagare: Arkkitehtitoimisto SARC, Arkkitehtityöhuone Artto-Palo-Rossi-Tikka, Arkkitehtitoimisto Lahdelma-Mahlamäki, Anttinen Oiva Arkkitehdit, Verstas Arkkitehdit och JKMM Arkkitehdit.

Tävlingens domarpanel utgjordes av professor Pekka Heikkinen från Aalto-universitetet,
verkschefen Tuomas Rajajärvi och projektledaren Matti Kaijansinkko från Helsingfors stadsplaneringskontor samt vd:n för Helsingfors stads bostadsproduktionsbyrå Sisko Marjamaa. SAFA-arkitekten Jyrki Tasa verkade som oberoende expert som utsetts av de tävlande och de företag som arrangerade tävlingen representerades av EVP Hannu Kasurinen från Stora Enso Building and Living och SVP Matti Mikkola från Stora Enso Building Solutions samt SRV:s vice vd Timo Nieminen och projektutvecklingsdirektör Juha Toimela.

SRV är ett innovativt bygg- och projektutvecklingsföretag som erbjuder helhetslösningar och tar kundfokuserat ansvar för utveckling, konstruktion och marknadsföring av projekt. Aktierna i SRV-koncernen är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (SRV1V). SRV har 1 000 anställda och år 2011 uppgick företagets omsättning till 672 MEUR.

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar.
Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2011 uppgick till 11,0 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.