Nya friska tag på Stora Enso Skoghalls Bruk

Nu är det nytag kring friskvårdsarbetet på Skoghalls Bruk. Anette Karlsson och Pontus Folkesson har fått i uppdrag att inspirera bruksarbetarna till ett hälsosammare liv.

Anette Karlsson arbetar till vardags som administratör på bruket. Nu kan hon lägga till ännu en titel på visitkortet, nämligen Friskvårdssamordnare.
”Jag kommer jobba 15 procent av min tid med friskvård. Det är kul att få vara en del i denna friskvårdssatsning. Det är viktigt för att vi ska få motiverade och engagerade medarbetare att vi ser till att de mår bra. God hälsa är en förutsättning för goda arbetsprestationer”, säger Anette.

Som sparringpartner i detta arbete har hon Pontus Folkesson, hälsokonsulent, från Friskvården i Värmland. Pontus kommer att finnas på plats en dag i veckan på bruket. ”Det är roligt att bli anlitad nu när denna friskvårdsatsning görs på bruket”, säger Pontus.

Fräschare gym & ny utrustning
En del i satsningen är att ytterligare förbättra möjligheterna för medarbetarna att träna. Brukets gym har fått en rejäl upprustning. Lokalerna har utökats och ny utrustning har köpts in. Bland den nya utrusningen märks motionscykel, löpband, fria vikter och crosstrainers. Dessutom är alla styrkemaskiner helt nya.
”Vi är stolta och glada över att ha fått ett så stort och fint gym med modern utrustning på bruket. Vi hoppas att det ska bli en stor ökning av antalet medarbetare som börjar träna i gymmet. Vi kommer ordna olika aktiviteter i samband med skiftlagsträffar och avdelningsmöten för att inspirera fler medarbetare att börja träna tillsammans i gymmet”, säger Anette.

”Det är verkligen en bra förmån att man som anställd på Skoghalls Bruk kan motionera gratis på gymmet. Det ligger precis i anslutning till jobbet, vilket underlättar för många medarbetare att komma igång att träna”, säger Pontus.

Strategisk satsning
Det är en strategisk satsning på det förebyggande friskvårdsarbetet som gäller på Skoghalls Bruk. Resultat från regelbundet återkommande hälsoundersökningar av medarbetarna ligger till grund för besluten om vilka aktiviteter och åtgärder som ska göras.

”Närmast i tiden kommer brukets chefer att få utbildning i friskvård. Hälsa kommer införas i de årliga medarbetarsamtalen och precis som skydd & säkerhet så kommer hälsa bli en stående punkt på alla avdelningsmöten. I april arrangerar vi en motionskampanj i form av en stegtävling för alla 800 bruksarbetare”, avslutar Anette Karlsson.

BILDTEXT: Nytag kring friskvårdsarbetet på Skoghalls Bruk. Anette Karlsson och Pontus Folkesson har fått i uppdrag att inspirera bruksarbetarna till ett hälsosammare liv.

FOTO: STORA ENSO

KONTAKT: Sara Kvarfordh, Regional Communication Manager, Stora Enso Consumer Board, 070-234 45 90, sara.kvarfordh@storaenso.com

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder EUR.

Skoghalls Bruk är en världsledande tillverkare av kartong till livsmedelsförpackningar. Var sjätte vätskekartongförpackning i hela världen är tillverkad av kartong från Skoghalls Bruk. Bruket har ca 800 medarbetare (700 i Skoghall & 100 i Forshaga) och är ett av Värmlands största företag. Med en produktionskapacitet på 780 000 ton kartong/år är de ett av de 10 största kartongbruken i världen. Drygt 85 procent av produktionen exporteras.

Taggar:

Citat

Det är kul att få vara en del i denna friskvårdssatsning. Det är viktigt för att vi ska få motiverade och engagerade medarbetare att vi ser till att de mår bra. God hälsa är en förutsättning för goda arbetsprestationer.
Anette Karlsson, administratör och friskvårdssamordnare, Stora Enso Skoghalls Bruk