Stora Enso bidrar till ett hållbart världsmästerskap i nordisk skidsport i Planica

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2023-02-17 kl. 9.00 EET

Som huvudsponsor för världsmästerskapen i nordisk skidsport i Planica, Slovenien, som äger rum mellan den 21 februari och 5 mars 2023, kommer Stora Enso att tillhandahålla träbaserade förnybara och återvinningsbara produkter och innovationer för att bidra till ett hållbart och miljövänligt evenemang i världsklass

– Skid-VM i Planica kommer att nå en publik på totalt runt 450 miljoner människor, vilket ger oss möjlighet att marknadsföra Stora Ensos förnybara material och på samma gång visa att det går att reducera klimatpåverkan i vardagen. Samtidigt som vi bidrar med förnybara produkter och lösningar till tävlingarna samverkar vi även med lokalsamhället i Planica för att skapa större medvetenhet och kunskap om hållbara idrottsevenemang, säger René Hansen, Stora Ensos globala chef för varumärke och kommunikation.

Stora Enso bidrar till Green Planica 2023 med miljövänliga produkter
Stora Enso kommer även att bidra till satsningen Green Planica 2023 med hjälp av sina förnybara produkter, utformade för att ersätta plast och andra fossilbaserade material. De miljövänliga produkter som kommer att användas under tävlingarna av idrottare, volontärer, media och evenemangspersonal är bland annat träpodier och byggmaterial för arenorna, pappersmuggar, cateringbrickor för volontärer och 3D-printade möbler i biokomposit för VIP-området, allt tillverkat av förnybara och återvinningsbara material. Dessutom kommer blommorna vid prisceremonin att ersättas av granplantor avsedda för plantering i växande skogar.

Samverkan med lokalsamhället för ökad hållbarhet
Stora Enso kommer att samverka med lokalsamhället i Planica i två satsningar: dels genom att stötta åskådarna att promenera från Kranjska Gora till Planica för att främja hållbar mobilitet, dels i en lokal tävling mellan 21 skolor på temat hur man blir en miljövänlig besökare på idrottsevenemang. Båda satsningarna genomförs i samarbete med organisationskommittén i Planica.

Långsiktigt åtagande
Stora Enso har ett långsiktigt åtagande som sponsor av världsmästerskapen i nordisk skidsport. Planica 2023 blir femte gången som företaget sponsrar tävlingarna, efter att ha varit huvudsponsor i tyska Oberstdorf 2021, österrikiska Seefeld 2019 och finska Lahtis 2017, samt sponsor när mästerskapen ägde rum i Falun 2015. Stora Enso kommer även att agera huvudsponsor i Trondheim, Norge 2025.

Mer information om Stora Ensos medverkan vid världsmästerskapen i nordisk skidsport i Planica 2023 finns på: Stora Enso i Planica 2023.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
Presschef på Stora Enso
carl.norell@storaenso.com
+46 (0) 722 410 349

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial och träprodukter och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av träd i morgon. Stora Enso har cirka 21 000 medarbetare och 2022 uppgick omsättningen till 11,7 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com/investors

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
Presschef på Stora Enso