Stora Enso firar invigningen av Wisdome Stockholm - en ny arkitektonisk signaturbyggnad i trä

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 5 december 2023 kl. 9.00 EET

Wisdome Stockholm är en ny arena för vetenskaplig visualisering vid Tekniska museet på Djurgården. Träbyggnadens arkitektoniska utformning kännetecknas framför allt av det välvt formade rummet på 1 325 kvadratmeter. Stora Enso har som huvudpartner levererat hållbara byggmaterial i trä till projektet.

– Wisdome Stockholm är verkligen en signaturbyggnad som tänjer på gränserna för vad som är möjligt att konstruera i trä. Trä som byggmaterial är en viktig del av lösningen för att bekämpa klimatförändringarna, genom lagring av koldioxid och en hållbar byggprocess. Dagens invigning visar på de unika design- och hållbarhetsfördelarna vid konstruktion i förnybara material, säger Per Lyrvall, Sverigechef på Stora Enso.

Det trä som har använts för byggelementen i både LVL (laminerat fanervirke) och CLT (korslimmat trä) för Wisdome Stockholm kommer från hållbart brukade, certifierade skogar i Sverige och Finland och lagrar totalt 1 178 ton koldioxid. Byggnaden består av både välvda och vridna balkar, något som bara återfinns på några få platser i världen. I hjärtat av utställningshallen ligger den spektakulära trädomen, utrustad med toppmodern visualiseringsteknik.

– Eftersom vi var delaktiga i projektet redan i ett tidigt stadium kunde vi hitta ett innovativt sätt att använda standardiserade industriprodukter, som CLT- och LVL-element från vår Sylva by Stora Enso serie. På så sätt skapades byggnadens asymmetriska effekt utan att göra avkall på den fantastiska designen, säger Jessika Szyber, Business Development Manager på Stora Enso.

Wisdome Stockholm invigs i dag och öppnar för allmänheten den 9 december.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP Corporate Communications
Tel. +46 72 241 0349

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial och träprodukter och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av träd i morgon. Stora Enso har cirka 21 000 medarbetare och 2022 uppgick omsättningen till 11,7 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis (ADR) och stamaktier (SEOAY, SEOFF, SEOJF) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP Corporate Communications