Stora Enso framtidsinvesterar i Skid-VM 2015 – blir en av huvudsponsorerna

Falun har tilldelats Skid-VM 2015 och Stora Enso kommer vara en viktig samarbetspartner i förverkligandet av tävlingen.

– ­Vi ser Skid-VM i Falun som något oerhört positivt för Dalarna och Sverige. Vi vill vara med och bidra till ett lyckat och ansvarstagande evenemang genom att vara en av huvudsponsorerna. Med 200 000 besökare och 500 miljoner TV-tittare ser vi Skid-VM som en viktig arena där våra intressenter får chansen att lära känna Stora Enso som den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar, säger Mats Nordlander, Sverigechef, Stora Enso.

Stora Enso har en fin tradition av att samarbeta med Skid-VM i Falun.

– Den här traditionen vill jag förvalta och samtidigt utveckla genom att vi tänker i nya banor kring hur vi engagerar oss med våra intressenter som bl.a. kunder, leverantörer och anställda, säger Jonas Nordlund, informationschef Stora Enso i Sverige.

Stora Enso är en av grundarna (Founder) till Beyond Skiing 2015 Foundation, en intresseförening av företag och organisationer som stöder och utvecklar VM-projektet. Förutom detta samarbete har Stora Enso tecknat avtal med European Broadcasting Union (EBU) och agenten Tridem Sports om att vara en av huvudsponsorerna till Skid-VM 2015.

– ­Det är mycket glädjande att ett globalt företag som Stora Enso med stark lokal närvaro i vår region bestämt sig för att satsa på Skid-VM. Stora Enso är ett ansvarstagande företag med internationella kontakter som säkerligen kan bidra till att sprida intresset för skidsporten till ställen som inte är traditionellt stora vintersportnationer, säger Sven von Holst, VM general, Skid-VM 2015.

– Vi ser framemot att samarbeta med Stora Enso i samband med Skid-VM i Falun. För oss på EBU känns det angeläget att engagera samarbetspartners som tilltalar skidentusiaster och som medverkar till att sprida ett positivt budskap kring evenemanget och det kan vi lita på att Stora Enso gör, säger Ingolfur Hannesson, chef för sporträttigheter, EBU vintersporter.

För ytterligare information, v g kontakta:
Mats Nordlander, EVP, Country Manager Sweden, tel 01046 72703

Jonas Nordlund, Director, Communications in Sweden, tel 01046 71663

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.