Stora Enso har tecknat avtal om inlösen av ABB:s aktieinnehav i Efora

Stora Enso har träffat avtal om att lösa in ABB:s aktieinnehav på 49 % i Efora Oy per den 31 oktober 2013 och att bli ensam ägare av företaget. Affären är föremål för godkännande av Konkurrens- och konsumentverket i Finland.

Efora som grundades 2009 är ett samriskföretag som ägs till 51 % av Stora Enso och till 49 % av ABB och tillhandahåller underhållstjänster för Stora Ensos Heinola, Imatra, Oulu, Uimaharju, Varkaus och Veitsiluoto bruk i Finland. Företaget har cirka 1 000 anställda. Efora kommer att ansvara för underhållet vid Stora Ensos bruk även efter förändringen. Stora Enso håller på att undersöka olika alternativ för Eforas framtida ägande.

Den planerade transaktionen kommer inte att ha någon betydande inverkan på Stora Ensos omsättning eller operativ rörelsevinst.

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Juha Vanhainen, EVP, Stora Enso, tel. +358 2046 21343

www.storaenso.com/investors

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 28 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2012 uppgick till 10,8 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.