• Stora Enso Oyj/

Stora Enso och Neste Oil avbryter biodieselprojekt och fortsätter att samarbeta inom andra bioraffinaderiprodukter

Stora Enso och Neste Oil kommer inte att bygga en biodieselanläggning som man har ansökt medel för genom EU:s NER 300-finansiering. Europeiska kommissionen har offentliggjord på sin webbplats omdömen om projekt som har ansökt om medel för NER-finansiering. Neste Oils och Stora Ensos samarbetsprojekt finns inte bland dessa.

”Vi har beräknat kostnaderna för projektet noga och realistiskt. Investeringen skulle ha varit väldigt kostsam, så den skulle inte ha genomförts oavsett om vi skulle ha fått offentlig finansiering eller inte”, säger Neste Oils vd Matti Lievonen och Stora Ensos CEO Jouko Karvinen.

Neste Oil och Stora Enso har med framgång testat hela kedjan från råvara av träbiomassa till förnybar diesel som används som råvara för att producera biovax. Försöken genomfördes på en testanläggning för förnybar diesel i Varkaus under 2009–2011.

”Tekniskt sett var projektet framgångsrik, vilket vi är väldigt nöjda med. Samarbetet mellan de två företagen har fungerat bra och kommer att fortsätta inom andra bioraffinaderiprodukter i framtiden”, säger Lievonen och Karvinen.

För ytterligare information, v g kontakta:

Lauri Peltola, EVP, Global Identity, tel. +358 2046 21380

www.storaenso.com/investors

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2011 uppgick till 11,0 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.