Stora Enso och SRV planerar att bygga det internationellt framstående projektet Wood City

Stora Enso planerar att i samarbete med byggbolaget SRV genomföra ett unikt träbyggnadsprojekt i Finland – projektet Wood City. Idag lämnades ett förslag in till fastighetsnämnden i Helsingfors om att mark ska avsättas för Stora Enso Oyj och SRV Yhtiöt Oyj i stadsdelen Busholmen. Syftet är att skapa ett projekt i världsklass där teknisk kompetens kan läras ut i praktiken och träarkitektur utvecklas. I den spännande trästaden ska kontor, hotell och kommersiella fastigheter byggas. De första byggnaderna beräknas stå klara 2013.

När byggnaderna i området ritas och uppförs kommer särskild vikt att läggas på energieffektiva lösningar. En designtävling för särskilt inbjudna deltagare ska bidra till att skapa en internationellt intressant och progressiv plan för Wood City, där normerna också blir högt satta. Enligt planerna ska Stora Enso leverera bärande konstruktioner byggda enligt företagets nya koncept Urban MultiStorey™ till byggnaderna som får en total golvyta om 20 000 kvadratmeter.

”Utvecklingen av det nya konceptet Urban MultiStorey™ som baseras på korslimmat trä (CLT) har inte bara varit en av de viktigaste bygglösningarna för att stärka vår strategi, utan också början på en helt ny framtid för byggbranschen. Konceptet lämpar sig särskilt väl för energieffektiva konstruktioner och är en mer konkurrenskraftig och flexibel helhetslösning än andra bygglösningar för fastigheter i en eller flera våningar för våra kunder runtom i världen. Utöver snabba byggtider är konceptets största fördel att det går att uppföra täta, brandtåliga och beständiga träbyggnader på ett kostnadseffektivt sätt”, säger Hannu Kasurinen, EVP, Stora Enso Wood Products.

”Wood City-projektet är ett utmärkt tillfälle för oss att tillsammans med byggbolaget SRV utveckla vårt koncept även för de behov som finns när man uppför kontorsfastigheter. Vår lösning baseras på massiva skivor av korslimmat trä. Dessa gör det lätt att bygga moderna hus med stora glasytor och öppna planlösningar som lätt kan göras om efter skiftande behov. Tekniska installationer och liknande kan delvis monteras inuti elementen”, säger Hannu Kasurinen.

Konceptet Urban MultiStorey™ kommer att erbjudas runt om i Europa. I konceptet används flera av Stora Ensos träprodukter. Utöver de korslimmade brädorna ingår exempelvis pelar-balk-lösningar samt olika inner- och ytterväggselement i helhetslösningen. För att möta kundernas behov börjar samarbetet med kunden redan under designfasen och fortsätter hela vägen fram till montering.

”Wood City, åttavåningshuset Bridport House i London, ett shoppingcentrum i Wien och Haltia naturcentrum i Finland är exempel på framstående projekt där Stora Ensos bygglösningar spelar en viktig roll och markerar starten på en ny era för träbyggnation. För Finland innebär de nya brandbestämmelserna som trädde i kraft i april en utmärkt möjlighet att säkra en plats som ett av de bästa länderna i världen inom innovativt och miljövänligt byggande av flervåningshus i trä, men framför allt en möjlighet att bygga kontorsfastigheter i trä på upp till åtta våningar”, säger
Kasurinen.

För ytterligare information, v g kontakta:
Hannu Kasurinen, EVP, Stora Enso Wood Products, tel
+358 2046 21222
Matti Mikkola, SVP, Building Solutions, Stora Enso Wood Products, tel
+358 2046 21710
Päivi Kauhanen, Communications Director, tel +358 2046 21292

www.storaenso.com/investors

Stora Enso är den globala nytänkaren i förpacknings-, pappers- och träproduktsindustrin. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 26 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.