Stora Enso och Vattenfall tecknar nytt långsiktigt elavtal

STORA ENSO PRESSMEDDELANDE 2011-05-04 kl 10.00 EET

Stora Enso och Vattenfall har tecknat ett nytt långsiktigt avtal om elleveranser för perioden 2012-2022. Affären omfattar cirka 7 TWh. Utöver elleverans omfattar avtalet en förlängning av samarbetet om balansansvar

– Stora Enso fortsätter det framgångsrika samarbetet med Vattenfall. Avtalet är en del i den långsiktiga elanskaffningen för vår svenska verksamhet. Stabila och långsiktiga villkor är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att investera i Sverige säger Mats Nordlander, Executive Vice President i Stora Enso.

– Vattenfall vill bidra till att skapa långsiktiga förutsättningar för den elintensiva industrin och säkerställa dess fortsatta investeringar i Norden. Det nya avtalet med Stora Enso är ett uttryck för denna strävan, säger Torbjörn Wahlborg, vice vd Vattenfall AB och chef Vattenfall Norden. Samarbeten av den här typen är också mycket viktiga för Vattenfalls fortsatta investeringar i elproduktion.

För ytterligare information, v g kontakta:

Mats Nordlander, EVP, Country Manager Sweden, tel 01046 72703
Jonas Nordlund, Director, Communications in Sweden, tel 01046 71663

www.storaenso.com

Stora Enso är den globala nytänkaren i förpacknings-, pappers- och träproduktsindustrin. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 26 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.