• Stora Enso Oyj/

Stora Enso och Vogue Scandinavia vinner det prestigefyllda designpriset Red Dot Design Award för förpackningskoncept

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2021-08-18 kl. 10.00 EEST

Stora Enso och Vogue Scandinavia har tilldelats det prestigefyllda designpriset Red Dot Design Award för det förnybara ekoförpackningskoncept som lanserades för att ersätta magasinens plastförpackning. Förpackningen är helt koldioxidneutral tack vare det förnybara och klimatsmarta råmaterialet och den energisnåla produktionen. Vogue Scandinavia lanserade sitt första nummer i augusti.

Modemagasinet belönades med Red Dot Award för enastående designkvalitet och kreativitet inom tävlingskategorin Brands & Communication. Red Dot Award är en av världens största designtävlingar och i år bedömdes runt 20 000 produkter och projekt.

Vinnarförpackningen finns i två upplagor – Normal Edition och Collectors’ Item Limited Edition, båda tillverkade av EnsocoatTM by Stora Enso. Samtliga material är fiberbaserade och förnybara för att spegla Vogue Scandinavias engagemang för hållbarhet. Förpackningen ersätter den traditionella plastförpackningen runt tidningsmagasin. Limited Edition-förpackningen består av en styv låda med mönster och prägling inspirerad av den svenska konstnären Hilma af Klint. Tidningen och förpackningen har designats för att sparas och förvaras i läsarnas bokhyllor. Det medföljande bokmärket uppmuntrar läsarna att läsa tidningen mer än bara en gång.

– Jag är väldigt nöjd med att Red Dot Award: Brands & Communication Design tilldelades de projekt som lyfter en av vår tids största utmaningar, säger professor Peter Zec, grundare och VD för Red Dot.   – Det är fantastiskt att Stora Enso och Vogue Scandinavia tar ställning och ansvar och ökar medvetenheten om de utmaningar som vi står inför idag. Tack vare den enastående kvaliteten på designen förmedlar projektet ett tydligt budskap som kan få människor att omvärdera sitt sätt att tänka.

2021 har designers, byråer och företag från hela världen anmält sina kreativa projekt och varumärken till Red Dot Award: Brands & Communication Design.  Med mottot ”På jakt efter god design och kreativitet” i åtanke gör tävlingens 24 internationella jurymedlemmar en kvalificerad, individuell och omfattande bedömning av alla de inlämnade projekten inom kategorin Brands & Communication Design.

– Vogue Scandinavia lanserades med syftet att skaka om Nordens medielandskap och leda vägen när det gäller hållbarhet. Vi vill ta ett steg in i framtiden och modernisera hela konceptet kring magasinjournalistik för att visa att konsumenten inte bara läser, utan även upplever och tar del av magasinet, säger Martina Bonnier, chefsredaktör på Vogue Scandinavia, och fortsätter: – Stora Enso är en perfekt samarbetspartner. De är verkligen nyskapande inom området koldioxidneutral förpackningsdesign.

– Vogue Scandinavia är en inspirationskälla eftersom de är banbrytande i allt de tar sig an. Deras ambitioner i kombination med vår expertis inom förpackningsdesign och hållbarhet bidrar till en grönare modebransch, säger David Ekberg, EVP Packaging Solutions på Stora Enso.

Om Red Dot Awards
Designpriset Red Dot Design Award är ett av världens största designpriser. Deltagare skickar in sina produkter inom tre tävlingskategorier: kommunikation och varumärken, prototyper och koncept. ”Red Dot” är en internationellt etablerad kvalitetsstämpel för god design. Vinnarna presenteras i Red Dots årsböcker, på deras museum och på hemsidan. Ytterligare information finns på www.red-dot.org.

För ytterligare information, kontakta:
Agnes Hejll
Presschef
Tel. +46 (0)723 929 888

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 23 000 medarbetare och försäljning i över 50 länder. År 2020 uppgick omsättningen till 8,6 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Agnes Hejll
Presschef