• Stora Enso Oyj/

Stora Enso tecknar ett globalt ramavtal med IndustriALL Global Union, UNI Global Union och IndustriALL Global Union

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2018-01-19 kl. 12.15 EET

Stora Enso, företaget för förnybara material, har i dag tecknat ett globalt ramavtal (GFA) med de tre globala fackföreningarna. Signeringsceremonin ägde rum vid den Internationella arbetsorganisationen (ILO) i Genève. Förbundsordförandena för Svenska Pappersindustriarbetareförbundet, Facket för skogs-, trä och grafisk bransch samt det finländska pappersarbetarförbundet har undertecknat avtalet i egenskap av observatörer.

Stora Enso strävar efter att skapa en säker och givande arbetsplats för anställda och leverantörer och att vara en attraktiv arbetsgivare. I detta arbete är respekt för mänskliga rättigheter av högsta prioritet. Genom det globala ramavtalet som undertecknades idag kommer Stora Enso att samarbeta med de tre globala fackföreningarna för att upprätthålla fundamentala arbetstagarrättigheter i sina globala verksamheter och dotterbolag. Stora Ensos målsättning är att implementera det globala ramavtalets principer i hela leverantörskedjan genom upprätthållande av företagets uppförandekod för leverantörer.

Vi strävar efter en arbetsmiljö där alla våra anställda behandlas rättvist och med respekt och vi arbetar kontinuerligt med att säkerställa att samtliga våra enheter uppfyller kraven. Genom att underteckna det globala ramavtalet tar vi nästa viktiga steg inom detta centrala område, säger Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström.

IndustriALL Global Unions generalsekreterare, Valter Sanches, kommenterade vid undertecknandet:
Jag gratulerar Stora Enso och välkomnar vårt nya formella samarbete som ger oss förutsättningar att upprätthålla arbetstagarnas rättigheter i företagets globala verksamhet. Jag uppmanar andra förpacknings-, massa- och pappersproducenter att följa detta exempel.

Genom avtalet markerar Stora Enso ånyo sitt engagemang för ILO:s kärnstandarder samt FN:s globala överenskommelse (Global Compact) och OECD:s riktlinjer för multinationella företag. Det globala ramavtalet inkluderar även principer om hälsa och säkerhet på arbetsplatsen, förbud mot barn- och tvångsarbete och alla former av diskriminering, vilka samtliga utgör en integrerad del av Stora Ensos policyer.

Globala ramavtal
Globala ramavtal (GFA – Global Framework Agreements) skyddar arbetstagarnas intressen inom alla verksamheter i de multinationella företag som undertecknar dem. Globala ramavtal förhandlas fram på global nivå mellan fackföreningar och företag. De fastställer bästa möjliga normer för fackliga rättigheter, hälsa och säkerhet, och om de principer för arbetsförhållanden som företaget följer i sin globala verksamhet, oberoende av de normer som existerar i ett visst land.

IndustriALL Global Union

IndustriALL Global Union representerar 50 miljoner arbetstagare i 140 länder, inom tillverknings- (inklusive fordon), gruv- och energisektorn. IndustriALL har undertecknat globala ramavtal med 47 stora företag däribland Ford, Siemens, H&M och Statoil. www.industriall-union.org

För ytterligare information, kontakta:

Carl Norell, presschef Stora Enso Sverige, tel. +46 72 2 410 349

Stora Enso är en global ledande leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2016 uppgick till 9,8 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso Sverige