Stora Enso utvärderar expansion vid Gruvöns bruk

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2016-06-29 kl. 9:00 EET

Stora Enso har beslutat att inleda en förstudie i syfte att utvärdera möjligheterna att bygga en produktionsenhet för korslimmat trä (CLT) i anslutning till sin anläggning på Gruvön. Utbyggnaden skulle innebära en ökning av produktionen med ungefär 75 000 m3CLT per år.

Förstudien ska utvärdera lönsamhet, integrationsfördelar och kriterier för utformning av den eventuella utbyggnaden. Den studerade investeringen skulle ge kostnadsmässiga konkurrensfördelar samt utnyttja synergier med den existerande anläggningen på Gruvön. En nyligen genomförd mindre förstudie stödjer en fortsatt utvärderingsprocess. Studien beräknas vara genomförd i slutet av 2016.

Om resultatet av förstudien leder till att investeringen godkänns beräknas den uppgå till omkring 30–34 MEUR, vilket är i enlighet med koncernens policy att hålla investeringar i anläggningstillgångar på ungefär samma nivå som avskrivningarna. I tillägg till anläggningstillgångar investerar Stora Enso ungefär 100 MEUR per år i biologiska tillgångar.

– Vår målsättning är att utöka CLT-kapacitet där det är geografiskt fördelaktigt i förhållande till våra viktigaste marknader. Bruket på Gruvön har valts på grund av fördelaktiga logistikförhållanden och säkrad tillgång på råmaterial. Målet är att vi med vårt nya konkurrenskraftiga byggnadsmaterial ska ta marknadsandelar från konkurrerande material i byggsektorn. Beslut om eventuell utbyggnad av anläggningen på Gruvön kommer att tas så snart förstudien är klar, säger Jari Suominen, divisionschef för Wood Products.

För närvarande har Stora Enso en kapacitet på 130 000 m3CLT per år vid anläggningarna i Bad St. Leonhard och Ybbs i Österrike. Anläggningen på Gruvön har en årlig kapacitet på 370 000 m3av sågade trävaror varav 150 000 m3utgörs av ytterligare förädlade träprodukter. Vid bruket produceras också 100 000 ton pellets per år. Gruvöns bruk har 115 anställda.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, chef för investerarrelationer, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP, Press Sverige