Stora Enso visar allt man kan göra med träd på skid-VM i Lahtis

Stora Enso, en ledande leverantör av förnybara material, är huvudsponsor för världsmästerskapen i nordisk skidsport som hålls i Lahtis i Finland den 22 februari–5 mars 2017. Stora Enso och Lahti2017 verkar gemensamt för att främja mer hållbara evenemang genom att använda förnybara material och maximera återvinning och återanvändning av produkterna.

Stora Ensos tema för Lahti2017 är ”100 % förnybart för 100 % sport”.

”Skid-VM i Lahtis sammanfaller med Finlands 100-årsjubileum och kommer att bli ett av jubileumsårets största och mest minnesvärda evenemang. Bara från Stora Enso kommer uppemot 8 000 medarbetare och gäster att åka till Lahtis för att ta se tävlingarna och uppleva stämningen. Det blir spännande att se hur våra förnybara produkter används på innovativa sätt i Lahtis och hur mästerskapen kan ta ett steg ytterligare på vägen mot ett mer hållbart evenemang”, säger Seppo Parvi, Stora Ensos CFO och landschef för Finland.

Inför tävlingarna har Stora Enso låtit göra en webbenkät där människor i Finland, Sverige och Tyskland fick svara på frågor om hur deras evenemangsupplevelse som åskådare påverkas av användningen av förnybara material. Över tusen personer från varje land deltog i undersökningen och utgjorde ett nationellt representativt urval sett till ålder, kön och bostadsort. Över hälften sade sig vara villiga att betala mer för ett evenemang om de visste att det var 100 procent hållbart. Två tredjedelar ansåg att stora evenemang borde satsa mer på hållbarhet.

Förnybara material på skid-VM 2017

Stora Ensos moderna träelement har bland annat använts till prispallen, klockan som räknar ner till VM-starten, ett antal träpaviljonger, områdets huvudportal och inredningen till backhoppningstornen.

Dessutom kommer ett antal speciella produkter att användas under VM som kombinerar Stora Ensos material och expertis, exempelvis är brickorna som används vid medaljutdelningen tillverkade av wellpapp och vinnarna kommer att få sina medaljer i eleganta och tåliga askar. Åskådarna får prova åklappar gjorda av samma kartong som mjölkförpackningar och får sina drycker serverade i kartongbägare.

Publiken får även heja på skidåkarna med signalhorn i biokomposit som är tillverkade av förnybara träfibrer i stället för fossilbaserade material. Hornen är ett exempel på Stora Ensos förmåga att skapa innovativa och hållbara alternativ till plast.

Stora Enso levererar dessutom allt tryck- och kontorspapper som behövs under Lahti2017 och har redan levererat bokpapper till nya böcker om årets VM.

För ytterligare information, v g kontakta:

Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349

Bilder:
Bilder på produkter och konstruktioner finns tillgängliga för medierna på:

Stora Enso på sociala medier:
-       Facebook: Stora Enso
-       Instagram: @storaensoworld
-       Twitter: Stora Enso @storaenso
-       LinkedIn: Stora Enso

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper i USA. storaenso.com

För ytterligare information, v g kontakta:
Carl Norell